Wijn: De betere zijn voor thuis

Een trend blijk je nooit lekker in je eentje te kunnen voorspellen. Toen mij door het blad Delicious werd gevraagd 'waar het op wijngebied naartoe zou gaan in 2009' heb ik geen seconde geaarzeld: qua wit ging de Duitse Riesling het helemaal worden.

Tevreden ontkurkte ik vast een fles Markus Molitor 2004 Alte Reben uit de Saar (18,95) en wachtte op wat komen ging. Dat bleek een paar weken later Delicious te zijn, waarin nog twee mensen uit het métier over dezelfde vooruitziende blik bleken te beschikken.

Maar nu ben ik niet voor één trend te vangen. Een blik in de wijn-glazen bol leverde een stroom aan voorspellingen op. Zo zie ik dat wij door de kredietcrisis - en dat is de laatste keer dat ik dit woord schrijf - meer zullen cocoonen. Los van de vaak fikse financiële inspanning die de aanschaf van een mooie fles wijn in een restaurant verlangt, begint ook ons fatsoen ons in de weg te staan. We zullen daarom meer thuis gaan drinken. Daar pakken we nu juist wel weer een wat specialere in plaats van onze fles met dagelijkse slobber.

Niet zelden zal het dan een belletjeswijn zijn. Maar ook als we een 'stille' ontkurken, zullen we daar iets extra's van verlangen. We gaan bij voorkeur voor rood, wit en rosé uit wijngebieden waar met 'eigen' druiven gewerkt wordt. Dat leidt tot minder belangstelling voor cabernet sauvignon, merlot en chardonnay. En tot (nog) meer voor Grüner Veltliner, viognier en bijvoorbeeld de autochtone Italianen.

Voorts zal ook de authenticiteit van de wijnmaker steeds meer een rol spelen. Bestaat die vent op het etiket echt of krijg ik een fancy merk in m'n mik geduwd van een of andere multinational? Echt, oorspronkelijk en eerlijk worden de sleutelwoorden. De Nieuwe Wereld zal terrein moeten prijsgeven ten faveure van de oude, waar inmiddels een nieuwe generatie wijnmakers aan de slag is, maar wel in wijngaarden met een lange traditie. En behalve dat van wijnen verlangd wordt dat deze standaard biologisch zijn, wordt ook duurzame productie een issue.

Bovendien neemt de dorst naar informatie toe. En dan is er tegenwoordig geen betere plek om nieuwe inzichten te verwerven dan via de glazen bol die ook wel bekend staat als het internet. Al cocoonend surfen we met een goed glas in de hand langs domeinen, webloggende wijnliefhebbers en vanzelfsprekend de onlineverkopers. Bij hen het zelfs extra druk worden. Nu internet geaccepteerd is als betrouwbaar verkoopkanaal zullen we steeds vaker een vondst naar ons toe klikken.

Zo belandde ik bij een nieuwe site van de Verwende Druiven, 'netwerk voor liefhebbers van lekkere, zuivere wijnen'. Behalve een bijdrage van mijn oude proefpanellid en gastheer van Le Garage Erwin Walthaus trof ik daarop ook een aanbieding van de Wijnvriend aan. Ik heb al eens eerder over hem geschreven. Hij is een importeur die alleen lekkere en biologische wijnen uit Frankrijk wenst te halen, al jaren online actief is en daarnaast dol is op wonderlijke druiven en curieuze blends. Bij Verwende Druiven vraagt de Wijnvriend aandacht voor Lard, des Choix 2007, een onalledaagse samensmelting van gamay en syrah uit de Ardèche. Gemaakt door Rhônemagiër Dard en Ardèchefenomeen Souhaut.

Kortom, het is een wijn waarin zo'n beetje alle voornoemde trends zijn samengevloeid. Dus ik ontkom eenvoudigweg niet aan een klik. Om een dag later al te genieten van een lichtgekoelde, pure, zuivere drinkrode. Een vrolijk, verteerbare, zachtzoetzure aardbeien-kersen-bosvruchtensorbet.

Fruit, fruit en nog eens fruit. Beaujolaisachtig, maar dan met wat meer ballen. Met een tweede glas in de hand reis ik nog eens naar de site. En een klik later ben ook ik een Verwende Druif. (HAROLD HAMERSMA)

Markus Molitor 2004 De Eekhoorn, Kinkerstraat 270-272; 020-618 04 33 verwendedruiven.ning.com

Lard, des Coix 2007 (alleen te koop per zes; voor 57 euro + 8 euro bezorgkosten) www.wijnvriend.nl

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden