'Wij sjoemelen niet met cijfers'

AMSTERDAM - De Amsterdamse scholen ontkennen te sjoemelen met de cijfers van het schoolexamen. Uit het onderzoek De beste scholen van Elsevier blijkt dat vier Amsterdamse middelbare scholen met hoge cijfers voor het schoolonderzoek het centraal schriftelijk opkrikken.Zowel het Nova College, de Open Schoolgemeenschap Bijlmer (OSB), het Amstellyceum als het Islamitisch College Amsterdam ontkennen de cijfers voor het schoolonderzoek bewust hoog te houden om het centraal schriftelijk te compenseren.

Piet Guijt, directeur van het Islamitisch College Amsterdam, weet dat de cijfers van schoolonderzoeken bij de havisten hoger uitpakken, maar volgens hem is dat geen 'opzettelijk gesjoemel'. ''Dat werp ik ver van mij. Eén van de oorzaken is dat onze overwegend jonge docenten onvoldoende hebben getoetst wat de landelijke norm is. Daar gaan we aan werken. Daarover hebben we ook afspraken met de Onderwijsinspectie gemaakt.''

Woordvoerder Cor Meijer van de Esprit Scholengemeenschap, waar het Nova College onder valt, betreurt dat Elsevier niet op zoek is gegaan naar een 'onderwijskundige verklaring'. ''Wij hebben bijvoorbeeld kinderen van de eerste opvang. Deze kinderen hebben vaak taalachterstand en krijgen een aangepast lesprogramma. Niet dat we het makkelijker maken, maar we passen het wel op hen aan. Het centraal schriftelijk is natuurlijk voor iedereen hetzelfde.''

Directeur Dick van Asperen van het Amstellyceum zegt dat er al hard aan wordt gewerkt om het verschil te verkleinen, door de leerlingen goed voor te bereiden op het eindexamenjaar. De overgangsregeling is strenger gemaakt, evenals de herkansingsregeling.

Adjunct-directeur Mia Verhagen van de OSB, waarvan de vwo-afdeling in het rapport werd genoemd: ''Het is geen kwestie van cadeautjes uitdelen. Wij gaan ervan uit dat enige discrepantie tussen de schoolexamens en het centraal schriftelijk acceptabel is, omdat bij het schoolexamen van de meeste vakken andere vaardigheden worden getoetst.''

Ze wijst op mondelinge examens bij Nederlands en de moderne vreemde talen. ''Spreekvaardigheid, luistervaardigheid, schrijfvaardigheid en literatuur worden op diverse manieren getoetst.'' Zaken die voor de OSB zwaar wegen, zegt Verhagen. Presenteren, debatteren en interviewen zijn geen onderdelen van het centraal schriftelijk, maar volgens haar wel waardevolle vaardigheden voor de ontwikkeling van jonge mensen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden