Opinie

Wij houden, met Bavaria, niet van onszelf

Waarom geven Nederlandse reclames ons het gevoel dat we ons voor Nederland moeten schamen? Een beetje trots is wel op zijn plaats, betoogt Marcel Duyvesteijn.

Beeld Het Parool

Daar lag hij, tussen de melk, de koffie en het brood, de WK-hamster. Een dode, ingesnoerde hamster, die hup Holland hup lijkt te zeggen. Stompzinniger kun je het niet bedenken.

Hoewel ik direct denk aan de beste uitspraak van Louis van Gaal ('Ben ik nou zo slim of ben jij nou zo dom?'), zie ik in een reclameblok dat de bondscoach zelf aan dit soort idiotie meedoet.

Het is niet alleen Albert Heijn. Supermarktketens overtreffen elkaar in stupiditeit. Jumbo komt met juichpakken van Roy Donders, de wansmaak ten top. En Plus doet het met de veren van Gerard Joling. Hoe dommer, hoe beter. Hoe platter, hoe meer ze kennelijk verkopen.

Irritant
Natuurlijk, als je niet briljant kunt zijn, moet je irritant zijn. Ook dan blijft je boodschap hangen bij de mensen. Aangezien alle supermarkten meedoen aan de terreur der armzaligheid, wordt boycotten moeilijk. Dat kan echter wel met de producten die ze verkopen. Dit jaar komt bij ons bijvoorbeeld geen Bavaria in huis. In de commercials van dat biermerk wordt Nederland namelijk neergezet als een zielig, burgerlijk en provinciaals volkje.

Daar tegenover staat de Braziliaan, die swingt, geil is, danst. 'Jullie Nederlanders kunnen wel wat losser,' zegt de Braziliaanse in haar bikini. De boodschap van Bavaria is duidelijk: we moeten ons schamen voor onszelf. Het ergste is dat Bavaria hiermee een punt heeft. Niet dat wij een houterig volkje zijn, maar wel hoe we over onszelf denken.

Trots
Wie veel gereisd heeft, zal bevestigen dat veel reizigers uit andere landen een bepaalde trots hebben. Ze zullen hun eigen land niet snel afzeiken. Nederlanders hebben daarentegen de neiging hun vaderland af te doen als piepklein landje van klompen en tulpen, waar ze in een coffeeshop olé olé brallen. Noem mij een elitaire lul, maar Nederland heeft meer te bieden dan hoeren, drugs en dijken. We wonen verdomme in een prachtig land, met vrijheid, weinig corruptie, een werkende democratie, welvaart en welzijn.

Kom daar eens om in Brazilië, met z'n armoede, smeergeld en criminaliteit. Een fatsoenlijk WK organiseren kunnen ze niet. Stelletje prutsers. Trots. Het zit niet in ons. Wij houden niet van onszelf. Trots zijn op je land was meer iets van Rita Verdonk. Ik weet nog dat Wouter Bos monkelde dat hij die term ook graag had willen gebruiken.

Vlag
Vooral richting migranten moeten we tonen dat we trots zijn. Dat we een vlag hebben, dat we het mooiste land ter wereld zijn. Bos noemde dat toen wat onhandig 'beschaafd nationalisme', wat hem op hoongelach van de hele linkse kerk kwam te staan.

Bij ons is de vlag immers besmet. De vlag van Janmaat. Van Geert. En van Rita. Het was echter Verdonk die begon met 'het vieren' van de naturalisatie. Het volkslied werd gespeeld. De driekleur wapperde in de Hollandse wind. Het werkte. Je zag dat migranten trots waren bij Nederland te horen. Ze zogen hun longen vol frisse lucht en zongen het Wilhelmus volledig mee. Eindelijk hoorden ze bij een land dat vrijheid en welvaart in zijn vlag voert. Daar willen ze bijhoren.

Is dit Nederland?
Als ze echter die Bavariareclame zien, denken ze direct: is dit Nederland? Maar laten we het eens omdraaien. Zou Bavaria een vergelijkbare reclame voor Brazilië opnemen? Dat Doutzen Kroes door het beeld huppelt en zegt: 'Jullie zijn corrupt. Jullie hangen een beetje rond, met je dikke reet in een te dunne string.' Met daartussendoor beelden van de grachtengordel, afgewisseld met beelden van zakkenrollende Braziliaantjes in een afstotelijke favela. Ik vrees dat ze dat niet durven. En als ze dat wel durven, verkopen ze geen bier meer. Waarom dan wél in Nederland?

Marcel Duyvestijn is publicist.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden