'Wij hebben geen bonuskaart nodig'

Vertrouw op je kruideniersgenen en pas je aan de klant aan. Zo overleeft een levensmiddelenzaak als een eilandje tussen de kledingwinkels en botoxfabrieken, weet Erik Muller, eigenaar van het honderdtwintig jaar oude familiebedrijf Pasteuning.

Erik Muller in 'kruidenier' Pasteuning aan de Willemsparkweg. Beeld www.klaasfopma.nl
Erik Muller in 'kruidenier' Pasteuning aan de Willemsparkweg.Beeld www.klaasfopma.nl

Hij draait elke wijnfles met het etiket naar voren en zet ze voor in het rek. 'Ik kan er dus niet tegen als ze niet netjes en gespiegeld staan. Dat heb ik van mijn opa. Mijn kruideniersgenen zijn diep geworteld.'

Erik Muller staat in zijn zaak Pasteuning aan de Willemsparkweg tussen planken vol wijnflessen. De winkel, opgezet door zijn betovergrootvader als een kruidenierszaak, bestaat honderdtwintig jaar en is een begrip in de Concertgebouwbuurt.

Eilandje
Maar het is niet vanzelfsprekend dat de hoekwinkel met zijn 46 vierkante meter en familienaam op de gevel nog bestaat. Muller: 'We zijn een eilandje geworden, vroeger zat hier op elke hoek een kruidenier. Nu zijn we de laatste en zijn we omringd door kledingwinkels en botoxfabrieken.'

De rol van de kruidenier van weleer is overgenomen door grote supermarktketens en Pasteuning heeft deze taak ook al lang achter zich gelaten.

Traditie en exclusiviteit
Toen Muller in 1992 fulltime in de zaak kwam werken, die destijds gerund werd door zijn oom Otto, stond het nog wel vol met traditionele kruideniersproducten zoals blikken soep en pakken thee. Toch was zijn oom wel met de tijd meegegaan door exclusieve producten aan te bieden. 'In die tijd waren dat bijvoorbeeld Mexicaanse maïschips of Häagen-Dazs-ijs. Dat had niemand, behalve wij.'

Verandering
Maar Muller heeft, sinds hij Pasteuning in 1999 heeft overgenomen, een hoop veranderd. 'Wil je overleven, dan moet je je aanpassen aan de klant,' zegt hij. Daarom is de langwerpige ruimte nu gevuld met rijen wijnflessen. Allemaal van tevoren geproefd door hem en gepubliceerd in een wijnbulletin dat onder drieduizend klanten wordt verspreid. Achter in de winkel bevindt zich een grote vitrine met vlees en kazen. Buurtbewoners komen hier belegde broodjes halen.

Door zich zo te specialiseren kan de winkel blijven bestaan, want naast buurtbewoners komen mensen uit heel Nederland naar de Amsterdamse winkel voor de wijn. Maar, zegt Muller: 'Mijn droom is dat er naast ons een groenteboer, tegenover ons een slager en verderop in de straat een vishandel komt.' Zo zouden buurtbewoners volgens hem weer kwalitatief goede boodschappen in hun eigen buurt kunnen doen.

Ouderwets
Dit ouderwetse winkelgevoel blijft voor Muller belangrijk. Het was immers zijn opa die hem op het hart drukte dat klanten zorgen voor het voortbestaan van de winkel. 'Oude klanten die nog net zoals vroeger een onsje rosbief, een brood en een pakje boter bestellen, krijgen dat nog steeds bezorgd.' Toch is hij gedwongen om ook andere activiteiten te ontplooien, zoals catering voor bedrijven en het leveren van wijn aan horecazaken in de stad. Die werkzaamheden zijn inmiddels even belangrijk als de winkel zelf.

Boek
Toch blijft de winkel een grote rol spelen. Traditie telt bij Pasteuning. Zo liet Muller voor het honderdtwintigjarig bestaan dit weekend een boek maken over de vijf generaties die de zaak hebben gerund.

Kruideniersmentaliteit
De kruideniersmentaliteit blijft ook nu terugkomen. Wie erom vraagt kan nog steeds wc-papier kopen, ook al ligt het niet meer in de winkel. Als een zakje op de grond valt, raap je dat op, want kruideniers verspillen niet. En, voor Muller het belangrijkste: 'Bij ons krijgt iedereen persoonlijke aandacht, wij hebben geen bonuskaart nodig om te weten wat de klant wil.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden