Wiebes bekijkt alternatief leaseplan van auto- en milieuclubs

Staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën gaat samen met de regeringspartijen VVD en PvdA kijken naar het alternatieve plan voor de bijtelling van leaseauto's dat is gepresenteerd door een monsterverbond van de autobranche en milieuorganisaties. Wiebes zei dat vandaag voorafgaand aan het Kamerdebat over het Belastingplan voor volgend jaar.

Staatssecretaris Wiebes van financiën.. Beeld anp

Wiebes had eind vorige week al een akkoord met VVD en PvdA over aanpassing van zijn oorspronkelijke plan. Maar daar kwam vandaag ineens het plan van de auto- en milieuclubs bij en dat plan is goed voor het milieu en het kost de schatkist geen geld, aldus Wiebes. Hij wil het daarom nu beter gaan bestuderen om te zien of het kan worden overgenomen.

'Dit plan mag je niet negeren', zei Wiebes voor het debat over het plan van een gelegenheidscoalitie, bestaande uit de autobranche (VNA, Bovag en RAI Vereniging) en een aantal maatschappelijk organisaties (VNO-NCW, MKB-Nederland, ANWB, Natuur & Milieu, Milieudefensie).

De oppositie in de Tweede Kamer was niet tevreden over de gang van zaken en eiste dat Wiebes nu snel met een definitief voorstel komt, dat dan vanavond in het debat over het Belastingplan kan worden behandeld.

Ongewenste marktverstoring

In het voorstel van de autobranche en milieuorganisaties wordt de fiscale ruimte tussen zogeheten plug-in-hybrides en conventionele auto's groter door de beoogde 18 procent-bijtellingscategorie te laten vervallen, waarmee 'ongewenste marktverstoring' wordt voorkomen. Ook zouden volledig elektrische auto's helemaal vrijgesteld moeten worden van de motorrijtuigenbelasting. De plug-in-hybrides moeten volgens het alternatieve plan voor de helft belast worden.

Door de 18 procent-categorie te laten vervallen ten behoeve van een ruimere 21 procent-bijtellingscategorie blijven plug-in-hybrides aantrekkelijker om te leasen dan gewone auto's. 'En minder categorieën past bij de wens van vereenvoudiging van de bijtelling en bij minder marktverstoring. De hele kleine 18 procentcategorie zou ertoe leiden dat een zeer beperkt aantal automerken in 2016 ontzettend vaak verkocht gaan worden', aldus de belangenclubs.

De alternatieve plannen moeten ertoe leiden dat de doelstelling om in 2020 circa 200.000 elektrische auto's op de Nederlandse wegen te krijgen wordt gehaald. Ook moeten ze voor 'meer continuïteit' op de automarkt zorgen.

Een snellaadstation voor elektrische auto's. Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden