Plus

Wie zit te wachten op het boerkaverbod dat er nu komt?

Na dertien jaar praten is nu ook de Eerste Kamer eruit: er komt in Nederland een boerkaverbod. Maar welk probleem lossen we daarmee op?

Bezoekers van de Tweede Kamer gekleed in een niqab, voor aanvang van het debat in de Tweede Kamer over gezichtsbedekkende kleding in 2016. Beeld anp

Annelies Moors, hoogleraar hedendaagse moslimsamenlevingen aan de Universiteit van Amsterdam, heeft het wel eens proberen uit te rekenen.

In Nederland lopen zo'n tweehonderd tot vierhonderd vrouwen rond met een boerka (een sluier met een gaasje voor de ogen) of een nikab (een sluier die de ogen vrij laat). "Maar wat doet het ertoe," zegt ze. "Stel dat het er 1000 zijn. Op 17 miljoen mensen. Waar hebben we het dan over?"

Gisteren zat ze nog op de publiek tribune in de Eerste Kamer, waar, zoals het officieel heet, het verbod op gezichtsbedekkende kleding op het programma stond. Ze zag de Kamerleden worstelen. Waarom zulke zware wettelijke maatregelen nemen voor een probleem dat eigenlijk niet bestaat?

Bivakmuts en integraalhelm
Het was PVV-leider Geert Wilders die in 2005 voor het eerst voorstelde om de boerka te verbieden. Het resulteerde na dertien jaar in een afgezwakt voorstel onder het kabinet-Rutte II: niet alleen een verbod op het dragen van de boerka en de nikab, maar ook op bivakmutsen en integraalhelmen - al was het alleen maar om rechtszaken over godsdienstvrijheid te voorkomen.

En dan alleen in openbare ruimtes als scholen, ziekenhuizen, trams en treinen. Het voorstel kan in de Eerste Kamer rekenen op een meerderheid van VVD, PVV, CDA, ChristenUnie, SGP en de ouderen.

Moors: "Niemand zit hierop te wachten, zeker de instellingen die ermee te maken krijgen niet. Wat gaan we doen als straks een gesluierde moeder zich met haar kind meldt bij het ziekenhuis? Gaat de portier dan zeggen: u komt er niet in? Dat staat op gespannen voet met de zorgplicht."

Waarom, zegt oud-politica Fatima Elatik, niet gewoon eens aan de betreffende dames vragen waarom ze zo'n sluier dragen? Wat het voor ze betekent en of ze zich realiseren wat het effect is op hun omgeving? "Dat heeft meer zin dan een wet. Die leidt alleen maar tot rebellie."

'Marginaal probleem'
Een wet werkt averechts, zegt ook onderzoeker Roemer van Oordt van bureau Zasja. "De nikab en zeker de boerka zijn een marginaal probleem. Met een verbod zet je wel weer meteen een complete gemeenschap in het verdomhoekje. Moslims, ook als ze zelf problemen hebben met dit soort kleding, zullen zich opnieuw aangetast voelen in hun rechten."

Oud-stadsdeelvoorzitter Ahmed Baâdoud van Nieuw-West: "Net zo min als een beetje zwanger niet bestaat, bestaat een beetje vrijheid voor mij ook niet. In Nederland mag je zijn wie je bent. Dat geldt voor de man die in een string door het Vondelpark rolschaatst net zo goed als voor de meest conservatieve moslim."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden