Wie wordt de opvolger van Daniele Gatti?

Voor het Concertgebouworkest is het ontslag van chef-dirigent Daniele Gatti zowel een ramp als een mogelijkheid het artistiek profiel te herijken.

Beeld ANP

In een ideaal geval maken ze nu een hypertalentvolle vrouw met een oog voor kwaliteitsmuziek uit onze eigen tijd tot chef nummer acht. Alleen: zijn die vrouwen zijn er al? (Over tien jaar zéker wel.)

De directie heeft in feite twee keuzen. Of ze zoeken een alom gerespecteerde topdirigent met ruime ervaring en bewezen reputatie in de Mahlers en de Bruckners, of ze gaan de weg van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, dat na Valeri Gergjev in zee ging met de totaal onbekende Canadees Yannick Nézet-Séguin (die nu de hotste dirigent van de wereld is) en als zijn opvolger de piepjonge Is­raëliër Lahav Shani benoemde, die ook al zo'n voltreffer lijkt te kunnen worden.

Fingerspitzengefühl
Interessant is dat de man die Nézet-Séguin scoutte en aanstelde, Jan Raes heet, toen nog directeur in Rotterdam. Hij zou bij zijn zoektocht dus op zijn fingerspitzengefühl kunnen vertrouwen.

Er is wel een acuut praktisch probleem. Het orkest gaat eind augustus, in november en februari op uitgebreide buitenlandse toernees. En in juni wacht Pelléas et Mélisande bij De Nationale Opera, repertoire waarin Gatti trouwens zou hebben geëxcelleerd. Zijn er dirigenten die zich op zulke korte termijn gedurende een zo lange periode kunnen vastleggen?

Misschien is Kerem Hasan (Londen, 1992) nog vrij, de jonge assistent van Bernard Haitink. Toen Haitink afgelopen juni een val maakte en zijn laatste Mahler Negen moest annuleren, werd hij vervangen door Hasan. Het orkest was diep onder de indruk van dit jonge talent.

Bergen met geld
Maar zouden Jan Raes en het bestuur het aandurven hem tot chef te benoemen? Het zou een sprong in het diepe zijn en als KCO doe je dat natuurlijk liever niet.

Jaap van Zweden dan, wiens naam onvermijdelijk moet vallen. Ondenkbaar. Hij is voorlopig druk in New York en Hongkong. In New York wachten hem grote uitdagingen bij de New York Philharmonic, en in Hongkong geniet hij volledige artistieke vrijheid en verdient hij bergen geld.

Voor Pelléas et Mélisande is Ed Spanjaard de ideale vervanger. Bij de Nederlandse Reisopera dirigeerde hij die opera ooit ongeëvenaard mooi.

Wie wordt de nieuwe chef? Hij, of toch zij, zal vast onder de dirigenten zitten die de 42 concerten gaan overnemen die Gatti zou dirigeren. Dat elke vervanger door de musici en de critici met sterk vergrote aandacht zal worden gadegeslagen (is dit 'em?), is geen voordeel. De directie is werkelijk niet te benijden.

Lees ook:
* KCO ontslaat dirigent Gatti na beschuldiging ongepast gedrag
* Muziekwereld reageert op ontslag Gatti: 'Dit is een tragedie'
* Gatti ontkent beschuldigingen van seksueel wangedrag

Jaap van Zweden. Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.