Wie wil deze creatie op de markt brengen?

Tijdens de tiende editie van Amsterdam Fashion Week zijn ze er weer: volop mooie jurken. Het Parool koos op dag 2 voor een jurk van Claes Iversen.

'Ik wil graag prêt-à-porter maken, maar het blijft couture,'' zei Claes - spreek uit 'klees' - Iversen (31) na afloop van de show. Het afgelopen halfjaar heeft hij alles op alles gezet om zijn laatste collectie, met daarin veel overhemdjurkjes waarmee hij wilde laten zien dat hij óók op commercieel niveau kleding kan maken, in productie te krijgen; zonder resultaat. Aan de kritieken kan het niet gelegen hebben. Sinds zijn afstuderen - hij rondde een jaar geleden de masteropleiding van het Fashion Institute Arnhem af - geldt Iversen als veelbelovend.

En toch heeft de Deense ontwerper, die in 1998 naar Nederland kwam, het gevoel dat hij 'vastzit'. Volgens Iversen zijn er wel klanten - 'mensen vragen mij voortdurend waar mijn kleding te koop is' - maar het op grotere schaal dan in eigen atelier produceren van zijn ontwerpen wil maar niet lukken. Daarvoor is een externe financier nodig, en die staan momenteel niet echt te springen. Het is al heel wat dat hij dankzij sponsoring en subsidie een show kan geven.

Dan maar terug naar couture. Met een strenge, overwegend zwarte collectie. Zwaarder dan we van Iversen gewend zijn. ''Zo voelde ik me het afgelopen half jaar ook,'' aldus Iversen. Met het thema Bondage wilde hij aangeven dat hij zich gevangen voelt. Jurken, tops en broeken waren met touwen om het lichaam gevormd. Op een aantal kledingstukken stond een print van rozen en vogels verstrikt in touw, zodat ze niet weg kunnen vliegen - net als de couture van Iversen.

''Ik heb me bewust niet laten beperken door na te gaan of de stukken gemakkelijk in productie genomen kunnen worden. Eigenlijk is deze collectie totaal niet produceerbaar,'' aldus Iversen, die onder meer broeken maakte die als touwen om het lichaam gewikkeld waren - een methode waarbij voor het patroon meer dan drie meter stof nodig is.

Mocht zich een investeerder melden, dan maakt Iversen van deze collectie natuurlijk direct een prêt-à-portervariant die wel zonder veel heisa in productie genomen kan worden.

Want daar is de jongen die ook nog bijna vijf jaar in de financiële sector heeft gewerkt, modeontwerper voor geworden. (BREGJE LAMPE)

De Jurk van de Dag is de hele week te zien in de etalage van Maison de Bonneterie in de Kalverstraat.

Uit alle modellen die tijdens Amsterdam Fashion Week op de catwalk komen, kiest Het Parool dagelijks de Jurk van de Dag. Is onze keus terecht of had u als lezer een heel andere jurk gekozen? Het woord is aan u. Laat de fashionata in u spreken en kies uit drie modellen úw Jurk van de Dag op parool.nl/fashionweek

Zwart, zoals Claes Iversen zich de laatste tijd voelde. Foto Geert Snoeijer Beeld
Zwart, zoals Claes Iversen zich de laatste tijd voelde. Foto Geert Snoeijer
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden