Column

Wie oorlog voert tegen innovatie, verliest altijd

Jeroen Wollaars, verslaggever bij NOS Nieuws, schrijft wekelijks op woensdag een column in Het Parool over media en de ontwikkelingen in de digitale wereld. Voor tips is hij te bereiken op j.wollaars@parool.nl.

Jeroen Wollaars.Beeld Floris Lok

Het is ergens eind jaren negentig, ik zit in een taxi in Leiden en het is taxioorlog. De eerste stappen om de taximarkt open te breken waren net gezet en ik keuvel wat met de chauffeur. Ja, dure vergunning. Nee, niet eerlijk. Ja, broodroof. Dan ineens wordt onze taxi vól van achteren geramd door uitgerekend een treintaxi.

Dat was in die tijd alsof Conchita Wurst een IS-strijder vermanend toesprak over mensenrechten: geen goed idee. Het werd dus matten en ik ben maar gaan lopen. (Om later alsnog ingehaald te worden, want er stond nog een bedrag op de meter. Taxichauffeurs blijven taxichauffeurs...) Komt die taxioorlog terug? En krijgen we er een hoteloorlog en een botenoorlog bij?

Ik denk van wel, en dit keer komt de woede niet alleen vanuit de onderbuik van TCA-rijders, maar druipt hij uit ambtelijke instellingen en kantoortuinen van toezichthouders die doodsbang zijn voor innovatie. Zo reed ik van de week met UberPOP voor een paar euro dwars door de stad. De particuliere chauffeur kwam uit Alphen a/d Rijn om hier 's avonds een beetje bij te verdienen. En ineens maak je mee wat hier al jaren niet meer lukt: je wordt fatsoenlijk behandeld in een taxi, met normale prijzen, en zelfs de hond mocht mee (!).

Ineens zijn we een normale wereldstad, met een normale taximarkt, waar vraag en aanbod en tevreden klanten samenkomen. En dat allemaal zonder dure belastinggeld verslindende initiatieven die toch op niets uitlopen. Maar op de site van de Inspectie lees ik dat 'ter bescherming van de consument' dit soort innovaties verboden moeten worden. Er staat meer oorlogstaal: over boetes, lasten onder dwangsom, inbeslagnames. Het is zo ironisch: het is de inspectie nog nooit gelukt om de consument te beschermen tegen de bende die de taxiwereld nu is, en als iemand het probeert te verbeteren, pakken ze die aan.

Ter bescherming van de consument? Ter bescherming van de gevestigde belangen bedoel je. Eerder was het al oorlog tussen Air-bnb en de stad. Je zal je eigen huis eens langer dan zestig dagen willen verhuren, dat moeten we niet willen! Ook bij Waternet is het nu raak: GoBoat en Barqo moeten hun 'illegale activiteiten' stoppen.

Je zult als Amsterdammer je eigen boot eens verhuren via een app! Uber heeft gezegd alle boetes te zullen betalen én te zullen aanvechten. Met Google als geldschieter is hun oorlogskas zo goed als onbeperkt. Maar de strijd is sowieso al beslist. Want wie oorlog voert tegen innovatie, verliest altijd.


Wil je reageren op dit artikel? Dat kan! Scroll (een beetje) naar beneden om een reactie te plaatsen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden