Plus

Wie is de Mol? Tips van een echte Molloot

Een nieuw seizoen van Wie is de Mol? begint zaterdagavond. Het opsporen van de saboteur is waarschijnlijk moeilijker dan ooit, na eerdere blunders. Hoe gaat een echte 'Molloot' te werk?

Presentator Art Rooyakkers met deelnemers van dit jaar in Portland, The City of RosesBeeld Michel Snater

Vorig jaar gingen de makers van Wie is de Mol? de mist in. Al in de tweede aflevering wisten de 'Molloten', zoals de harde kern met fans zichzelf noemt, dat Klaas van Kruistum de mol was. Tijdens de aflevering met de titel 'Het laatste woord... letterlijk' spraken oud-mollen de kandidaten toe.

De laatste letters van de laatste woorden die de oud-mollen verkondigden, vormden samen 'Klaas'. Een aanwijzing zó doorzichtig, dat veel kijkers stelden dat hij onmogelijk de mol kon zijn - zo laag zouden ze toch nooit worden ingeschat?

Regisseur Rick McCullough noemde het 'de grootste fout uit mijn carrière'. "Ik dacht ermee weg te komen, maar als één Molloot het doorheeft, en het gaat rond op sociale media, dan ben je de pineut. Ik ben er ziek van en heb er zelfs aan gedacht om te stoppen," zei hij in het AD.

Aan het nieuwe seizoen is flink gesleuteld, en de aanwijzingen blijven - al zal er waarschijnlijk zuiniger mee worden gestrooid.

Wie is de Mol? waarin tien BN'ers opdrachten doen om geld voor de pot, terwijl een van hen ongezien de boel probeert te saboteren, blijft zelfs na zestien seizoenen onverminderd populair.

Tunnelvisie
Dat de kijker actief mee kan speuren en volop kan speculeren wie zich verdacht gedraagt, is een belangrijke succesfactor. Fans runnen tientallen sites en accounts op social media, en beraadslagen driftig op fora.

Jasper Christiaanse runt sinds vier jaar met drie anderen zo'n fansite, tunnelvisie.tk, vernoemd naar een van de grootste problemen voor Molloten: je blind staren op de verkeerde kandidaat. Christiaanse deelt hier met zijn collega's alle nieuwtjes en complotten, interviews met kandidaten en natuurlijk recensies.

Hoewel de eerste aflevering pas zaterdagavond wordt uitgezonden, heeft hij al wat verdachte elementen gevonden. Zo is het seizoen opgenomen in de Verenigde Staten, in Portland. Die stad heeft als bijnaam 'The City of Roses', en de persfoto's zijn gemaakt in een rozentuin... Het zouden zomaar toespelingen kunnen zijn op Paroolcolumnist Roos Schlikker.

Want ook in seizoen vijftien kwamen opvallend veel bloemen in beeld, als knipoog naar Margriet van der Linden. Voor wie geen doorgewinterde Molloot is, maar wel ambities in die richting heeft, deelt Christiaanse enkele belangrijke strategieën.

1. Focus je op álles
"Verborgen aanwijzingen kunnen werkelijk alles zijn. Zo is de geboortedatum of het sterrenbeeld van een kandidaat vaak gebruikt als hint. Ook wordt er gespeeld met volgordes, dan worden de kandidaten bijvoorbeeld op alfabetische volgorde genoemd, maar staat de mol net op een andere plek. Daar ging het met Klaas verkeerd."

2. Doe onderzoek naar het land van het seizoen
"Vaak zitten er aanwijzingen in de afleveringen die te maken hebben met het land waar de kandidaten verblijven. In seizoen zeven waren ze in Thailand. Inge Ipenburg was de mol, en begon haar biecht steeds met het woord 'toen', wat 'mol' betekent in het Thai. In Japan droeg Kim Pieters een ketting met een plusteken. Als je dat vertaalt naar het Japans krijg je het getal tien; en zij was de tiende mol."

3. Follow the money
"Dit is de methode waarbij je niet naar verborgen aanwijzingen speurt, maar de geldstroom analyseert. Meestal is dit een heel betrouwbare manier om de mol te achterhalen, omdat die ervoor moet zorgen dat er zo min mogelijk geld in het laatje komt. Toen Suzan Visser de mol was in seizoen veertien had zij ook veruit het minste opgehaald."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden