Wibautstraat straks 'slimste straat' met oplossingen voor de stad

Drukte, onveiligheid of luchtvervuiling: bij de Knowledge Mile werken onderzoekers en studenten aan de oplossingen voor problemen van de grote stad.

Beeld Eva Plevier

Als Matthijs ten Berge (39) op deze zonnige vrijdagochtend uit het raam kijkt van de vierde verdieping van het Benno Premselahuis, passeren er honderden studenten van de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Het is eind augustus, de introductie van nieuwe studenten is in volle gang. 'Deze nieuwe studenten kunnen de problemen van morgen oplossen,' aldus Ten Berge.

De Knowledge Mile is een project waarin onderzoekers, studenten en bedrijven de handen ineen slaan om grootstedelijke problemen aan te pakken. De naam verwijst naar de afstand tussen het Amstelplein aan de ene en de Nieuwmarkt aan de andere kant en alle onderwijsinstellingen en kennisinstituten die daar tussenin liggen. 'We zijn niet heel rigide in het stellen van grenzen,' zegt Ten Berge. 'HvA-docent Charlie Mulholland doet op dit moment onder de vlag van de Knowledge Mile een project met basisschool de Pinksterbloem op de Weesperzijde, waar studenten samen met de leerlingen het fietsprobleem proberen op te lossen. Ook zijn er goede contacten met het Roeterseiland, waar de UvA haar nieuwe campus bouwt.'

In de Knowledge Mile gaan onderzoekers en studenten van onder andere de HvA, Inholland en de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten samenwerken met de gemeente Amsterdam en bedrijven als NS, KPN en Rabobank. 'Amsterdam heeft last van typische grotestadsproblemen,' aldus Ten Berge. 'De Knowledge Mile gaat zaken als drukte, onveiligheid en luchtvervuiling aanpakken. Soms kan dat een klein project van een student zijn, maar het kan ook grootschaliger worden aangepakt met behulp van een lector.'

Amstelcampus
In 2012 betrok de HvA de Amstelcampus op de kop van de Wibaut­straat en hemelsbreed 250 meter verderop bouwt de UvA al jaren aan de nieuwe Roeterseilandcampus. Ten Berge: 'Nergens in Nederland bestaat er een gebied waar zoveel studenten en onderzoekers zo dicht bij elkaar zitten. Het onderzoek wordt ons letterlijk voor de voeten geworpen. De Knowledge Mile is vooral een instrument dat verbinding tot stand brengt tussen bedrijven en jonge talenten zodat de kennis van de onderwijsinstelling gedeeld wordt. De Knowledge Mile is echt een ideale omgeving voor praktijkgericht onderzoek.' Om er glimlachend aan toe te voegen: 'Als er op het gebied van toegepast onderzoek ergens een derde Gouden Eeuw kan ontstaan, dan is het hier aan de Wibautstraat.'

De grootste uitdaging voor Ten Berge is te zorgen dat vraag en aanbod met elkaar in verbinding komen. 'De HvA is de grootste hogeschool van Nederland en voor een bedrijf is het lastig om de juiste faculteit en dan weer de juiste onderzoeker te vinden. Wij brengen die partijen met elkaar in contact.'

Koffieprut
Een van de projecten die zich op dit moment in een toetsingsfase bevinden, is het coffeebased project van HvA-studente Marjet de Jong. Ze deed de minor start up your business in technology en werd uitgedaagd iets van afval te maken. Ten Berge: 'Ze zag bijna iedereen om zich heen koffiedrinken en zo kwam ze op het idee om iets met koffieprut te doen. Ze wil koffiedik combineren met een bindmiddel om daar dienbladen van te maken. Ook onderzoekt ze of het mogelijk is om bijvoorbeeld lampenkappen en schotels te produceren.'

Op de website van de Knowledge Mile is te lezen dat de Wibautstraat uiteindelijk de 'slimste straat' van Nederland moet worden. Is dat niet erg ambitieus? Ten Berge: 'Zeker niet. We worden hier geconfronteerd met een groot aantal uitdagingen om op een prettige manier te wonen en te werken. Als ik de enorme potentie hier zie, moet dat mogelijk zijn.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden