Plus

Wethouder over parkeertarief: 'Niet leuk, wel nodig'

Dat het parkeertarief in het centrum stijgt naar 7,50 euro, had de coalitie aangekondigd. Maar als het bedrag bekend is, is het toch even slikken. Wethouder Sharon Dijksma denkt dat het meevalt.

Wethouder Sharon DijksmaBeeld Eva Plevier

PvdA-wethouder Sharon Dijksma (Parkeren) denkt dat het met de bezwaren wel losloopt als de Amsterdammers zien wat ze met dat geld kan doen."In de stad klinkt de roep unisono om meer ruimte en meer groen."

U vermoedt dat het wel mee zal meevallen met de boosheid over het verhogen van de bezoekers­tarieven?
"Nee, dit is natuurlijk niet leuk, maar het is wel nodig. We hebben eerder in het coalitieakkoord gezegd dat we Amsterdam autoluw gaan ­maken. De druk van auto's is enorm toegenomen en steeds meer bewoners stellen de vraag: van wie is de straat? Dat vraagt om ingrijpen en de eerste stap is deze maatregel."

Is het verhogen van die tarieven een manier om auto's te weren uit de stad?
"Uit onderzoek blijkt dat een verhoging van om en nabij de 2,50 euro effect heeft op de parkeerdruk. Daarom kiezen we daarvoor. We verwachten dat de vraag naar parkeerruimte hierdoor zodanig daalt dat we al 1000 parkeervakken kunnen weghalen. Ik denk dat we ons doel om 7000 tot 10.000 plaatsen te schrappen, waar we nu onderzoek naar doen, in 2025 gaan halen. Deze plannen zal ik begin 2019 presenteren."

De verhoging van het parkeertarief in het centrum is misschien nog wel uit te leggen, maar waarom moet de prijs in bepaalde wijken van Zuid en West met 80 tot 100 procent stijgen?
"Dat is echt nodig om een waterbedeffect te voorkomen. Als je dat niet doet, ontstaat een ­situatie waarin automobilisten die in het centrum moeten zijn, daar massaal net buiten gaan parkeren om het hoogste tarief te ontwijken."

"Daarom hebben we een tariefmodel in de vorm van een soort ui voorgesteld, met het hoogste tarief van 7,50 euro in het midden en dan daaromheen ringen waarin de prijs daalt in stappen van 1,50 of 1 euro. Nu is het een lappendeken met aparte gebiedjes met verschillende tarieven. We begrenzen de zones vanaf volgend jaar door gebruik te maken van ruimtelijke scheidslijnen zoals hoofdwegen en waterpartijen."

Waren er geen andere manieren te verzinnen om dat waterbedeffect tegen te gaan?
"Er is geprobeerd om blauwe zones in te voeren in sommige wijken, maar dat heeft nooit ­gewerkt. In Noord zien we wat een overlast het oplevert als je het niet goed ­organiseert."

Ongeveer een derde van de bezoekers die in het centrum parkeert op straat, 38 procent, komt uit Amsterdam. De oppasoma bijvoorbeeld. Is dit aan hen uit te leggen?
"Dit is een scherp middel om te bereiken wat deze coalitie wil, meer groen en meer ruimte, dat realiseren we ons. Daarom laten we de vergunningstarieven voor bewoners vooralsnog ongemoeid, hoewel de parkeervergunning momenteel ook erg goedkoop is voor het gebruik van relatief dure grond. En daarnaast verhogen we het aantal uren in de bezoekersregeling naar 40 per maand."

"Die kunnen Amsterdammers gebruiken om bezoekers 50 procent korting te geven. En overal waar ik kom in de stad klinkt de roep om meer speelruimte, meer beplanting, en minder geparkeerde auto's. Er is een ken­tering gaande waarbij mensen geen genoegen meer nemen met alleen beton en klinkers. Ze vragen om groen en ruimte, juist in een stad waar zoveel mensen bijkomen."

De verhoging moest 30 miljoen opbrengen, maar u rekent op 33 miljoen extra inkomsten. Waarom haalt u 10 procent meer op dan ­afgesproken?
"Die buffer hebben we nodig, want de verwachte inkomsten zijn een inschatting. We weten niet precies of we dat lukt en daarom is er wat extra verhoogd zodat we die 30 miljoen in elk geval halen. Die hebben we nodig om de stad autoluw te maken. Het opheffen van parkeerplaatsen levert immers minder inkomsten op."

In 2011 stelde u als Kamerlid nog schriftelijke vragen aan de minister waarin u verbolgen was over een tariefstijging van 20 procent in sommige steden. Hoe kijkt u daar nu op terug?
"Haha, dat is lang geleden, maar ik vroeg de minister of zij het een rechtvaardige verhoging vond. Ik ben ervan overtuigd dat deze maatregelen gerechtvaardigd zijn. Sinds 2009 zijn de tarieven niet verhoogd, ook niet met inflatie. Een econoom zou misschien zeggen dat parkeren dus goedkoper is geworden, maar zo wordt het door geen mens in de stad beleefd natuurlijk. En daarnaast ontzien we de bewoners."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden