Plus

Wethouder Kajsa Ollongren: 'Amsterdam moet van iedereen blijven'

Wethouder Kajsa Ollongren is bezorgd over hoe de stad betaalbaar en toegankelijk kan blijven. Gezinnen en middeninkomens vertrekken, maar ook expats verdienen ruimte. 'Ik wil niet kiezen tussen groepen.'

Kajsa Ollongren: 'Misschien moet Schiphol stoppen met nacht­vluchten. Die zijn vooral voor toeristen en veroorzaken relatief veel overlast' Beeld Jitske Schols

De vakantie zit erop, het politieke seizoen gaat komende week weer beginnen. Een bijzonder jaar, want met de gemeenteraadsverkiezingen in aantocht neemt de spanning toe en zullen de partijen zich willen profileren.

Kajsa Ollongren, wethouder Economische Zaken, Kunst en Cultuur, heeft de zomer doorgebracht in Zweden, het land van haar moeder. "Ik ga al sinds mijn jeugd op vakantie naar Zweden. We zitten daar in een huisje op het platteland, waar iedereen naartoe komt. Ook familie. Heerlijk."

De verkiezingen komen eraan, de grootste dossiers als erfpacht, armoedebestrijding en woningbouw zijn afgewerkt. Staat de politiek stil?
"Dat denk ik niet. We hebben nog een half jaar en het is gebruikelijk dat een bestuur dan levert wat het heeft beloofd. We komen nog met voorstellen tegen de drukte in de stad, een begroting, en als wethouder voel ik mij verantwoordelijk voor de economische groei in de stad. We zijn nog niet uitgeregeerd."

Uw naam wordt regelmatig genoemd als minister of staatssecretaris in het nieuwe kabinet. Gaat u als wethouder de verkiezingen wel halen?
"Ik ben twee, drie weken terug van vakantie en heb weer een volle agenda tot aan de verkiezingen in maart. Daar houd ik mij mee bezig."

Dus u blijft wethouder in Amsterdam?
"Daar ga ik wel van uit."

En wat als uw partijleider Alexander Pechtold u belt voor een post in het kabinet?"
"Dat ga ik niet hier bespreken. Ik ben volop bezig met mijn werk als wethouder."

Wilt u na de verkiezingen terugkeren als wethouder?
"Dat weet ik nog niet. Ik heb nog geen besluit genomen over wat ik ga doen na deze termijn."

U kreeg als wethouder de drukte in de stad op uw bordje. Het verwijt is dat de gemeente het massatoerisme te laat en te zacht heeft aangepakt. Terecht?
"In de campagne voor de verkiezingen in 2014 was drukte nog geen onderwerp, ook niet in de coalitieonderhandelingen. Daarna is het erg hard gegaan. Op sommige ontwikkelingen was niet geanticipeerd, zoals de snelle opkomst van vakantieverhuur. Dat was ook in de vorige periode niet voorzien."

Uw voorganger, Carolien Gehrels, zei vorige week nog in deze krant dat de drukte in de stad wél te voorzien was. Het vorige college heeft erg ingezet op het aantrekken van toerisme.
"Ze heeft gelijk dat het vorige college enorm heeft ingezet op toerisme, maar ik heb in die tijd nooit een grafiek gezien waaruit bleek dat we in 2017 rekening moesten houden met deze aantallen. Het beleid was gericht op het aantrekkelijker maken van de stad, maar niet op de leefbaarheid, Airbnb of dat soort zaken. Wij hebben regels opgesteld voor vakantieverhuur, handhaving en de meldplicht als slotstuk. Ik denk dat we daar nu goed grip op hebben."

Hebt u ook grip op de drukte gekregen?
"We hebben in elk geval heel veel gedaan om grip te krijgen op drukte en de overlast. Het gaat niet zozeer om de toeristen, maar om de overlast die zij kunnen veroorzaken, met hun gedrag, de grote groepen. Die negatieve effecten proberen we aan te pakken."

"Het massatoerisme, dat per cruiseboot of touringcar de stad in komt, de mensen die hier kort blijven, leveren de stad weinig op. Vandaar dat we de cruiseterminal willen verplaatsen en de touringcars beperken. En ik ben bezig met een convenant over grote groepen in de binnenstad, zo nodig gaan we dat regelen met vergunningen."

Komt u ook met maatregelen om de toestroom van toeristen in te dammen?
"We hebben geen doel voor ogen als: bij zo- en zoveel toeristen zijn we tevreden. Dit college heeft geen enkele maatregel genomen om toerisme te stimuleren. Daar zijn we mee gestopt. En we hebben zaken tegengehouden, zoals de deelfietsen, hottubs in de grachten, straks de bierfiets. We zijn realistisch: als de wereldeconomie groeit, gaan mensen reizen. Maar als we toeristen kunnen spreiden, hoeft de groei van het aantal toeristen geen probleem te zijn."

Het debat over de groei van Schiphol is begonnen. Is het geen tijd dat Amsterdam met de vuist op tafel slaat en aangeeft dat nog meer vluchten, met meer toeristen, zorgen voor te veel drukte en overlast in de stad?
"Dat is een andere discussie. Het economische belang van Schiphol zit in het netwerk: voor elk internationaal bedrijf speelt de bereikbaarheid via Schiphol een belangrijke rol. Maar we praten wel met Schiphol over de drukte. We zijn groot voorstander van de ontwikkeling van Lelystad Airport."

"Dan kan Schiphol kiezen voor vluchten met veel toegevoegde waarde en kunnen meer budgetvluchten naar Lelystad. Dan kun je beter selecteren. En misschien moet Schiphol stoppen met nachtvluchten. Die zijn vooral voor toeristen en veroorzaken relatief veel overlast. "

Waar maakt u zich, even los van de drukte, het meest zorgen over in de stad?
"Met de stad gaat het goed, maar het is wel zaak dat Amsterdam van iedereen blijft. Mijn grootste zorg zijn de betaalbaarheid en de toegankelijkheid. Daarover zullen de verkiezingen ook gaan. Voor gezinnen en middeninkomens is het erg moeilijk om de stad binnen te komen. Toen wij met dit college begonnen was dat anders, toen bleven gezinnen juist. Nu vertrekken ze weer. Dat moeten we niet willen. De sleutel hiervoor ligt in de woningmarkt."

Wat is die sleutel?
"Heel veel bijbouwen. En we moeten de middeldure huur beschermen, anders rijzen de huurprijzen de pan uit."

Tegelijkertijd trekt u internationale bedrijven aan, met expats die hier ook willen wonen. Is dat in niet tegenspraak met uw zorgen voor gezinnen en middeninkomens, want de vraag naar Amsterdamse huizen is nu al groter dan het aanbod.
"Ik wil niet kiezen tussen groepen en ga niet tegen expats zeggen dat ze hier niet meer mogen wonen. Het is én, én, én. Het is goed voor de economie als bedrijven naar Amsterdam komen. Dat levert banen op, ook voor Amsterdammers. Expats maken minder onderscheid tussen bijvoorbeeld Amsterdam, Zaanstad en Diemen en kijken vaker buiten de stads­grenzen. Bovendien is deze stad gebouwd op mensen die hier naartoe komen. De inter­nationals van nu - dat waren vroeger de hugenoten."

U hebt een drukke portefeuille, maar met de ziekte van de burgemeester heeft u er taken bij gekregen. Welke zijn dat?
"Ik neem als eerste loco een aantal dingen over, zoals het voorzitten van het college, of de commissie AZ (veiligheid, red.). We hebben niet inhoudelijk afgesproken om specifieke dossiers over te dragen. De portefeuille van de burgemeester vervult hij zelf en als dat niet kan, neem ik dingen over, daar zijn werkafspraken over gemaakt."

Hoe luiden die afspraken dan?
"Dat zijn interne aangelegenheden. De Am­sterdammer moet weten dat alles goed geregeld is."

Maar tijdens crises, zoals noodweer of een aanslag, hebt u dan wel alle informatie die u nodig hebt?
"Ja natuurlijk, daar zijn protocollen voor. Die gelden ook als de burgemeester in het buitenland is. De mensen hier weten wat ze moeten doen als er een ramp is"

Zit u bij het wekelijkse driehoeksoverleg met de politie en het Openbaar Ministerie? Hebt u de benodigde voorkennis?
"Ik word goed ondersteund. De burgemeester heeft zelf gezegd: ik werk door. Ik ga niet aan een journalist vertellen hoe wij dat intern hebben georganiseerd.

Kajsa Ollongren

Geboren
28 mei 1967 in Leiden

Studeerde
Geschiedenis aan de UvA

2001 - 2007
Directeur Europese Integratie ministerie van Economische Zaken

2005 - 2007
Plaatsvervangend directeur-generaal ministerie van Economische Zaken

2007 - 2011
Plaatsvervangend secretaris-generaal ministerie van Algemene Zaken

2011 - 2014
Secretaris-generaal ministerie van Algemene Zaken

2014 - heden
Wethouder Economische Zaken, Kunst en Cultuur en locoburgemeester.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden