Wethouder duurzaamheid wil klimaatakkoord voor elk stadsdeel

In Amsterdam moet de CO2-uitstoot in 12 jaar liefst 70 procent zijn verlaagd. Dat blijkt uit de uitnodiging van wethouder Marieke van Doorninck aan de stad om mee te praten over een lokaal klimaatakkoord.

Marieke van Doorninck, wethouder Duurzaamheid in Amsterdam Beeld ANP

Wethouder Marieke van Doorninck (Duurzaamheid) legt de lat hoog, blijkt uit de 'route­kaart' die zij vrijdag uitvouwt in de gemeenteraad. De bestemming is bekend: net als de rest van het land moet Amsterdam 'klimaatneutraal' zijn in 2050. De route staat niet vast. Daarover wil de GroenLinkswethouder dit jaar eerst in gesprek met bewoners en bedrijven.

Amsterdam staat voor een veel grotere omslag dan de rest van het land. In het coalitieakkoord hebben GroenLinks, D66, PvdA en SP afgesproken dat de CO2-uitstoot in 2030 55 procent lager moet liggen dan in 1990. Het kabinet dreigt zijn tanden al stuk te bijten op een klimaatakkoord dat een besparing van 49 procent nastreeft.

Daar komt bij dat voor heel Nederland de CO2-uitstoot al is gedaald naar het niveau van 1990. Onder meer door de snelle groei van de stad zit Amsterdam daar nog ver boven, waardoor 55 procent CO2-reductie ten opzichte van 1990 neerkomt op 70 procent minder CO2 dan de stad nu uitstoot. En dat al over twaalf jaar.

Nu gaan we eerst een jaar praten over de route. Is daar wel tijd voor?
"We beginnen niet op nul. We zijn al druk bezig, van energiezuinige nieuwbouw tot uitstootvrije bussen. Maar we vragen aan Amsterdammers: hoe doen jullie mee? We willen niet opleggen hoe het moet."

"Dat het moet, staat vast. Hoe we het doen, gaan we samen bedenken."

U wilt een klimaatakkoord, zelfs per stadsdeel. Het landelijke voorbeeld is niet aanlokkelijk...
"In plaats van onderhandeltafels hebben wij gesprekken: wat wil jij doen? En wat heb je van de gemeente nodig? Dat kan ook een buurt­coöperatie zijn die zonnepanelen wil in de hele straat en hulp vraagt. We gaan koplopers uit­nodigen om het voortouw te nemen. Met bedrijven en de haven maken we harde afspraken. Dat allemaal samen wordt de Routekaart Amster­dam Klimaatneutraal. Die gaan we jaarlijks monitoren en daar gaan we elkaar aan ­houden."

Landelijk is het draagvlak alleen maar minder geworden sinds de gesprekken over het klimaat­akkoord.
"Echt naar om te zien dat de heel logische zorg van mensen dat zij de rekening gaan betalen door sommige partijen wordt opgepakt om te zeggen: laten we maar stoppen. In Amsterdam hebben we daarom een klimaatfonds gevuld met 150 miljoen euro, vooral om te zorgen dat lagere en middeninkomens er niet op achteruitgaan. Je moet dit soort zorgen wegnemen, niet vergroten."

Die zorgen zijn begrijpelijk, toch? Gas wordt al duurder vanwege klimaatmaatregelen. Wie in een tochtige sociale huurwoning zit, kan geen kant op.
"Als we niks doen, zijn we nog veel asocialer. Uiteindelijk raken fossiele brandstoffen op en worden ze vanzelf duurder. Dan eindigen de mensen die het niet kunnen betalen, in een slecht geïsoleerde woning met een torenhoge gasrekening. En wie het wel kan betalen, heeft allang een warmtepomp gekocht."

Het doel was: drie wijken van het gas voor 2022. Nu zegt u: drie wijken komen 'in een onomkeerbaar proces om aardgasvrij te worden'. U heeft haast, toch?
"Uiteindelijk maken vastgoedeigenaren zelf de keuze voor een alternatief voor gas. Niet de gemeente, niet over de hoofden van mensen heen. Ook hier geldt: dat we het gaan doen is ­zeker. Hoe we het gaan doen, bespreken we met de stad."

"De eerste wijken zijn het moeilijkst. Ik ga ervan uit dat het steeds sneller gaat. Dat straks drie wijken per jaar van het gas gaan, misschien wel meer."

De gemeente zelf is in 2030 helemaal klimaatneutraal. Adel verplicht?
"We hebben een voorbeeldfunctie en ik hoop ook een aanjaagfunctie. Wij zijn een grootverbruiker. Als wij duurzaam inkopen, kunnen we die markt op gang helpen."

Amsterdam legt de lat hoger dan de rest van het land of Europa. Is dat nou reëel?
"Steden hebben een groot aandeel in de klimaatverandering. Behalve een grote verantwoordelijkheid hebben we ook meer mogelijk­heden om er iets tegen te doen, met veel mensen dicht op elkaar. En we krijgen er een prettiger stad voor terug. Juist steden worden heel onaangenaam door de hitte, door de enorme regenbuien die het gevolg zijn van klimaatverandering."

"Ik neem het niet licht op. Ik ben enthousiast omdat er momentum is. Heel veel bedrijven en Amsterdammers staan te wachten tot de gemeente deze stap neemt. Ze zeggen: als jullie dit zo serieus nemen met zo'n pot geld ernaast, dan doe ik mee. Als jullie het niet zeker weten, dan wacht ik wel even."

"Dat is het hele punt met klimaatverandering. Als je gaat wachten op de rest, kom je er helemaal niet. We moeten niet bang zijn om voorlopers te zijn. Dit gaat ook om solidariteit met de rest van de wereld en de volgende generatie. In de Pacific zijn hele eilandengroepen waar de bewoners het land van hun voorouders moeten verlaten."

Het is een kwestie van willen? Waar komt dat bij u persoonlijk vandaan?
"Ik heb veel gewerkt voor organisaties tegen arbeidsuitbuiting (tegen mensenhandel, voor vrouwenrechten, red.). Dezelfde systemen waardoor mensen uitgebuit worden, zorgen ook voor uitputting van de aarde. Dat systeem moet doorbroken worden. Dan wordt een veel rechtvaardigere wereld mogelijk."

Bron: gemeente Amsterdam Beeld LVDB / Het Parool
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden