West investeert miljoenen in ondergronds parkeren

De investering in West wordt voor een deel betaald uit verhoging van de parkeertarieven. Foto ANP

AMSTERDAM - West investeert tot 2015 bijna 80 miljoen euro in ondergronds parkeren en het opknappen van straten en pleinen. Die investering wordt voor een deel betaald uit de eerder aangekondigde verhoging van de parkeertarieven.

Vooral in gebieden waar de parkeerdruk hoog is, wordt de komende jaren ingegrepen. Door plekken te creëren in parkeergarages, wil het stadsdeel op straat plaats maken voor postzegelparkjes, brede stoepen, speelplekken en groen. Daarnaast werkt het stadsdeel aan een plan waarbij parkeerplekken worden verhuisd naar grote parkeerplaatsen langs de ring, waar bewoners tegen een lager tarief een vergunning kunnen krijgen.

De grootste slag slaat West in de Hugo de Grootbuurt en de Frederik Hendrikbuurt. Doordat de bouw van de garage onder de Singelgracht bij het Marnixbad toch doorgaat, kunnen daar vierhonderd parkeerplekken op straat verdwijnen.

Daarnaast pakt West de komende vier jaar nog 85 straten en dertien pleinen aan. De meest ingrijpende werkzaamheden zijn gepland in de Bellamybuurt, in de Vespuccistraat en langs de Admiralengracht. Zo verhuizen honderd parkeerplekken uit de Vespuccistraat en de Cabralstraat naar de garage onder het Mercatorplein. In een nieuwe parkeergarage onder De Hallen aan de Bilderdijkkade komt plek voor twee- tot driehonderd auto's, zodat de smalle straatjes vol auto's rond het Bellamyplein kunnen worden opgeknapt. Tot die nieuwe garage klaar is, kan een deel van die auto's mogelijk terecht op het nu braakliggende terrein van De Hallen, samen met een speelterreintje en groen.

De parkeergarage onder de Admiralengracht is voorlopig van de baan, maar door onder andere een aantal parkeerplekken te verhuizen naar de garage onder nieuwbouwcomplexen De Wening en Riva kan de gracht toch worden aangepakt. Er komen vlonders aan het water en meer plek voor groen doordat parkeerplekken worden verplaatst. ''Doordat we geen garage bouwen, wordt de gracht nog groener. We hoeven namelijk geen bomen te kappen voor de in- en uitgang,'' zegt portefeuillehouder Parkeren Dirk de Jager.

Om te voldoen aan de bezuinigingsopgave voor het stadsdeel moeten al die ingrepen in de openbare ruimte worden betaald uit de parkeerinkomsten. Om alle extra kosten te dekken wilde het stadsdeel toch al in delen van West de vergunningtarieven te verhogen. Doordat de stadsdelen Oud-West, Westerpark, Bos en Lommer en De Baarsjes vorig jaar maart fuseerden tot stadsdeel West, waren er flinke verschillen ontstaan tussen de tarieven. In Oud West is een vergunning het duurst: € 18,20 per maand, in delen van Bos en Lommer is dat maar € 11,83. Door alle tarieven geleidelijk op te trekken tot het niveau van Oud West strijkt het stadsdeel 1,8 miljoen per jaar extra op.

Na aftrek van de kosten voor handhaving houdt het straks netto 12 miljoen per jaar over. De resterende vier miljoen die jaarlijks nodig is, had het stadsdeel al apart gezet.

''Tachtig miljoen is een flink bedrag, maar dan heb je ook wat,'' zegt De Jager. ''De straten van West moeten niet volstaan met auto's, het moet er ook goed toeven zijn voor de bewoners. Door vooral pleinen aan te pakken, hopen we de buurt een goede boost te geven.''

De bezuinigingen dwingen het stadsdeel wel een aantal andere projecten uit te stellen. Zo is de renovatie van de Spaarndammerbuurt aan de Oostkant van de Spaarndammerstraat voorlopig uitgesteld. Ook de parkeergarages onder de Admiralengracht en de Bellevuegarage onder de Singelgracht bij het Leidseplein zijn voorlopig van de baan. De parkeergarage onder het J.J. Cremerplein was al eerder geschrapt. (JASPER KARMAN)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden