Werkzaamheden Schiphol op z'n vroegst in 2023 klaar

Reizigers op Schiphol moeten nog zeker tot 2023 rekening houden met ingrijpende bouwwerkzaamheden. De luchthaven, die vrijdag de verbouwde terminal 2 met een jaar vertraging opleverde, wil meteen door met de bouw van een nieuwe pier en terminal en tegelijkertijd ook het ondergrondse station en winkelcentrum Schiphol Plaza aanpakken.

De vernieuwde terminal 2.Beeld anp

Vrijdag leverde de luchthaven de verbouwde terminal 2 op, bijna een
jaar later dan de bedoeling was. De luchthaven moest de in september
2014 begonnen bouwwerkzaamheden vorig jaar uitstellen om voorrang te geven aan de aanleg van nieuwe veiligheidscontroles. Nog altijd wordt er 'achter de douane' gebouwd. Verwacht wordt dat de werkzaamheden in 2018 klaar zijn.

Pier
Volgend jaar al begint de luchthaven met de bouw van de nieuwe A-pier, die onlangs met de bijbehorende nieuwe A-terminal is aanbesteed. Daarvoor moet aan de oostzijde van de bestaande terminals een deel van het wegenstelsel en de parkeergarage verdwijnen. Schiphol gaat ook meteen het daar boven gelegen Schiphol Plaza grondig aanpakken, terwijl NS en Prorail het ondergrondse treinstation grondig zullen verbouwen.

Dat zal grote gevolgen hebben voor de bereikbaarheid van de luchthaven. "Reizigers zullen merken dat we aan het werk zijn," zegt commercieel topman André van den Berg van Schiphol. "We zullen er alles aan doen om de overlast zo veel mogelijk te beperken en de bereikbaarheid van Schiphol te waarborgen. Maar we kunnen niet anders dan bouwen terwijl alle activiteiten door gaan."

Bereikbaarheid
De luchthaven waarschuwde eerder deze week dat begin augustus, op het drukste moment van de zomerpiek, de bereikbaarheid al onder druk komt te staan door werkzaamheden aan de spoorlijnen.

Lounge 2Beeld anp

Terminal 2 is met bijna 50 jaar de oudste terminal van de luchthaven. Vanwege de groeiend passagiersaantallen - dit jaar worden ruim 60 miljoen passagiers verwacht, waarvan er 16 miljoen door Terminal 2 - moest er meer ruimte worden gecreëerd. Daarnaast is het taxfree winkelcentrum vernieuwd. "We hebben lang moeten wachten," zegt Benno Leeser, voorzitter van de winkeliersvereniging en topman van Gassan Diamonds, die de juweliers en horlogewinkels op Schiphol uitbaat. "Sommige winkels hebben tijdens de werkzaamheden wel zes keer moeten verhuizen."

Pijler
Schiphol werd vrijdag overvallen door het advies van de Raad voor de Leefomgeving, die stelt dat de luchthaven niet langer met de haven van Rotterdam de belangrijkste pijler onder de economie is en investeringen beter over verschillende sectoren gespreid kunnen worden. Schiphol is het oneens met het advies en vindt dat er wel gericht overheidsbeleid nodig is om de luchthaven te ondersteunen en verder te versterken.

Schiphol betaalt de bouwwerkzaamheden in en aan de terminals zelf, uit de opbrengst van de verhuur van kantoren, winkels en parkeerplaatsen, zonder tussenkomst van de overheid. Het rijk draait wel op voor investeringen in infrastructuur, zoals spoorlijnen en wegen. Naast de 250 miljoen euro overheidsgeld voor station Schiphol wordt onder meer ook 90 miljoen euro gestoken in de bereikbaarheid van Lelystad Airport, waarvan de bouw door Schiphol wordt gefinancierd.

Lounge 2Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden