Werknemers dupe van concurrentiestrijd in detailhandel
In de detailhandel woedt een hevige concurrentiestrijd waar werknemers de dupe van worden. Steeds minder personeel heeft een vast contract, terwijl de werkdruk toeneemt.
FNV Bondgenoten waarschuwt, dat uiteindelijk ook de consument de negatieve gevolgen van de concurrentiestrijd zal ondervinden. In de detailhandel, met bijna 700.000 werknemers de grootste werkgever van Nederland, was voor de crisis minstens de helft van de werknemers in vaste dienst.
'Nu is dat nog slechts een derde', zegt Nico Meijer, bestuurder Handel van FNV Bondgenoten: 'Bij een bedrijf als Action, met 17.000 werknemers, is slechts een kwart in vaste dienst.' De stormachtige opmars van de budgetwinkels heeft grote gevolgen voor de andere ketens, zegt hij. 'Andere ketens moeten ook scherper op de marges letten. Bij Blokker, Albert Heijn of C&A is het personeelsbestand de afgelopen jaren sterk veranderd.'
Mediamarkt
De concurrentiestrijd zal grote gevolgen krijgen voor het straatbeeld, voorspelt Meijer: 'Veel ketens zullen verdwijnen. Uiteindelijk blijven alleen enkele grote bedrijven over, die straks de markt grotendeels in handen hebben. En het gevolg zal zijn dat de prijzen dan weer stijgen.'
Dit lijkt al te gebeuren bij elektronicawinkels. 'Nog niet zo lang geleden had je in bijna elke buurt een zaak war je voor reparaties naartoe kon. Die zijn allemaal verdwenen. Eén winkelketen, Mediamarkt, is nu vrijwel geheel oppermachtig.' Secretaris Pieter Verhoog van brancheorganisatie Detailhandel Nederland onderkent 'dat de economische crisis ook aan de detailhandel niet voorbij is gegaan', maar vindt het beeld dat de FNV schetst te somber.
Lees vandaag (6-9) meer in Het Parool: 'Grote ketens drijven straks de prijzen op'
Rigoureus bezuinigen op personeelskosten is in de branche sinds de crisis gemeengoed, zegt Meijer.
Discounter Action ging de afgelopen anderhalf jaar – letterlijk – met een stopwatch door de filialen en rekende tot op de seconde uit hoe lang bepaalde handelingenmogen duren. 'Action zoekt de grenzen van het betamelijke op,' zegt Meijer: 'Het bedrijf wil dat alle filialen op dezelfde manier werken. De bezettingsgraad is gerelateerd aan de omzet. Voortdurend ontvangen we signalen over de hoge werkdruk in de magazijnen en filialen.'