Werkloze Amsterdamse jongeren verkopen komende zomer ijsjes

De gemeente Amsterdam gaat samen met Unilever werklozen aan een baan als ijsverkoper helpen. Het project is onderdeel van nieuwe afspraken in strijd tegen jeugdwerkloosheid.

null Beeld anp
Beeld anp

Door de samenwerking ontstaat werk voor 50 jongeren die nu nog een uitkering ontvangen. Zij mogen zoeken naar nieuwe locaties voor de ijsverkoop of in een bakfiets ijsjes gaan verkopen in de stad. De groep jongeren krijgt een opleiding.

Het bedrijfsleven betrekken is een van de manieren waarop het kabinet de werkloosheid, met name onder migrantenjongeren, verder wil gaan aanpakken. Amsterdam krijgt een voortrekkersrol, net als Den Haag, Eindhoven, Leeuwaren en Zaanstad. Als een project succes heeft in deze steden worden de methodes ook in de rest van het land toegepast. Concrete plannen zijn nog niet allemaal uitgewerkt, dat is de komende tijd aan de verschillende gemeenten.

Afspraken met werkgevers
De samenwerking tussen Amsterdam en Unilever is ontstaan met hulp van voormalig CDA-kamerlid Mirjam Sterk, die de afgelopen tijd actief was als ambassadeur Aanpak Jeugdwerkloosheid. Op haar advies gaat het kabinet met honderd werkgevers afspraken maken om jongeren zo snel mogelijk aan de slag te krijgen. Sterk pleit voor extra aandacht voor migrantenjongeren en meer hulp voor kwetsbare jongeren zonder diploma. Daar komt 7 miljoen euro extra voor beschikbaar.

Oorzaak van de hoge werkloosheid onder migrantenjongeren is volgens de ministers Lodewijk Asscher (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) en Jet Bussemaker (Onderwijs) vaak een opeenstapeling aan problemen in bepaalde wijken in de steden. Vooral jongeren die niet op z'n minst een opleiding op mbo 2-niveau hebben afgerond, hebben het zwaar. Zij zijn twee keer zo vaak werkeloos als jongeren die zo'n startkwalificatie wel hebben.

De nieuwe aanpak van de jeugdwerkloosheid heeft de afgelopen twee jaar effect gehad. Ongeveer 23.000 jongeren hebben een baan, leerwerkplek of stage gekregen bij een werkgever. Daarnaast zijn nog eens 9000 jongeren voorbereid op een opleiding of werk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden