Plus

Werken in een luxehotel: 'De hotellerie zit me in het bloed'

Het Waldorf Astoria op de Herengracht bestaat bijna vijf jaar. De recensies kunnen niet beter, maar ook dit luxehotel heeft moeite personeel te vinden. 'Mensen zien het niet als écht werk.' Vier werknemers over hun baan.

Thawatchai Wilmans-Sangwienwong Beeld Rachel Dubbe

Sommige gasten komen superlatieven tekort in de recensies die ze achterlaten op Tripadvisor na hun verblijf bij het Waldorf Astoria, Hiltons meest luxueuze hotel in ­Amsterdam. Af en toe zelfs zo dat ze de capslocktoets ­gebruiken om hun enthousiasme te benadrukken. Van de meer dan 1500 online ­recensenten beoordelen maar 19 het hotel als ­gemiddeld of lager.

Ook binnen de Hiltonketen doet het Waldorf Astoria aan de gracht het het best. "Van onze gasten krijgt een random selectie een vragenlijst opgestuurd na hun verblijf," zegt Robin Klabbers (24), die de pr voor het Waldorf verzorgt. "Op ­basis van die vragenlijst staan we al jaren bovenaan binnen alle Hiltons. En dat zijn er wereldwijd zo'n 5400."

Misschien wel het beste hotel van de stad dus, het Waldorf Astoria; in elk geval het beste hotel van alle Hiltons ter wereld. Bij die status hoort ook een prijskaartje, want voor een overnachting tel je zo 800 euro neer. Logeren is dus voor de meest gefortuneerden, maar de gewone Amsterdammer mag ook gerust komen genieten van die luxe, zegt director of operations - 'de nummer twee' - Jessica Tapfar (28).

Recruitmentdag
"Natuurlijk is er Librije's Zusje, ons sterrenrestaurant, maar voor minder geld kun je ook komen eten bij onze brasserie Goldfinch. De gerechten zijn eenvoudiger, maar komen wel uit dezelfde keuken." Ook de afternoon tea is een kans voor Amsterdammers om eens naar binnen te lopen. "Elke dag van drie tot vijf, en in het weekend hebben we er livemuziek bij."

Een hotel met deze status zal wel dagelijks een lading sollicitatiebrieven krijgen, zou je denken. "Helaas niet," zegt Tapfar. Schreven we in deze krant bij de opening nog dat mensen in de rij stonden om bij het Waldorf te komen werken, nu is die aanwas minder. De luxe façade kan een drempel zijn, denkt Tapfar, daarom organiseert het hotel op 19 oktober een recruitmentdag waarop iedereen die een carrière in het hotelwezen overweegt, kan binnenlopen.

Daarnaast kampt de branche met een negatief imago. "Mensen zien horeca vaak niet meer als een serieuze optie voor een carrière. Dat valt me vooral op in Nederland," zegt Tapfar, die uit de Verenigde Staten komt en daar de interne opleiding bij het Hilton volgde. "Mensen zien het niet als écht werk. Terwijl je juist ontzettend snel kunt groeien en een carrière kunt opbouwen. Kijk maar naar mij: ik ben 28, ik heb een internationale carrière en ik ben al opgeklommen tot leidinggevende."

Thawatchai Wilmans-Sangwienwong (34)

Head breakfast chef

"Ik begin 's ochtends om half zes, en om half twee ben ik klaar. Ik denk dat veel mensen dat niet echt een aantrekkelijk idee vinden, maar ik hou ervan. Ik kom uit Thailand, daar heb ik hotelmanagement gestudeerd. In Rotterdam heb ik stage ­gelopen en toen ik voor een vakantie naar ­Amsterdam ging, heb ik mijn huidige man ontmoet."

"Ik wilde graag werken op een luxe plek, waar je het de gasten extra naar de zin kunt maken. Met het ontbijt kan dat ook heel goed. Onze pancakes met poedersuiker en maple syrup zou ik iedereen aanraden."

"Het hotel heeft een internationale sfeer, ook het personeel is internationaal. Als er mensen uit Azië komen dan vraag ik altijd aan mijn collega's of ze een noedelsoep op de kaart willen zetten. Die kleine dingen ­maken het werk bijzonder."

Kimberley Fehrenbach Beeld Rachel Dubbe

Kimberley Fehrenbach (29)
Food and beverage supervisor

"Ik heb eerst de middelbare hotelschool gedaan, en daarna de hogere hotelschool, of mooi gezegd, International Hospitality Management. Ik heb stage gelopen in Londen, maar op een gegeven moment miste ik thuis wel en wilde ik in Nederland werken."

"Als ik dan toch in de hotellerie ga werken, dacht ik, dan graag in het beste hotel van Nederland. De eerste functie waarop ik solliciteerde kreeg ik niet, maar toen heb ik het nog een keer geprobeerd. Ik ben met een uitvoerende functie begonnen, maar al na negen maanden was ik leidinggevend en zo ben ik doorgegroeid."

"Een van de leukste dingen aan mijn functie vind ik het 'in room dining'. Dat is service in de kamer, daar maken we echt een restaurantervaring van. Je legt de gerechten uit en je vertelt iets over de wijn, dat vind ik bijzonder."

"Dat is voor de gast ook een ervaring. Dat vind ik sowieso het ­belangrijkst: de ervaring. Natuurlijk is het belangrijk dat het servet netjes ligt, maar de persoon die je serveert, die maakt de ervaring. Als jij er met een chagrijnig gezicht staat, heeft dat meteen invloed."

Cristina Marques Beeld Rachel Dubbe

Cristina Marques (44)
Room attendant

"Voordat ik bij Waldorf Astoria werkte heb ik negen jaar bij de Nederlandsche Bank gewerkt, ook in de schoonmaak. Daar was ik voorvrouw, maar dat wilde ik helemaal niet meer per se zijn. Toen ik op zoek ging naar ander werk kwam ik deze vacature tegen. Ik kende het hotel niet, dus ik heb het even gegoogeld en toen dacht ik: daar wil ik werken. Het leek wel een sprookje, zo mooi."

"Het werk is heel anders dan kantoren schoonmaken, voor het eerst in mijn leven heb ik hier bijvoorbeeld gordijnen gestofzuigd. Het is niet te vergelijken. Wat ik ook heel fijn vind is dat het werk hier veel meer wordt gewaardeerd, iedereen is blij met wat je doet."

"En het is ook ­belangrijk, want als gasten binnenkomen moet de kamer perfect zijn, en vooral echt schoon. Dat het werk elke dag anders is, vind ik ook fijn. Schoonmaken vind ik een mooi beroep omdat je altijd resultaat ziet, ik doe dit werk graag. Natuurlijk ook omdat ik ervoor betaald krijg, maar ik heb er ook plezier in."

Louis Smith Beeld Rachel Dubbe

Louis Smith (24)
Guest service supervisor

"Ik ben opgegroeid in Frankrijk met een Nederlandse moeder en een Engelse vader. Toen ik een studie moest kiezen ben ik naar Maastricht gegaan om daar de hotelschool te doen. De hotellerie zit me ook in het bloed: mijn vader was manager bij een hotel, en mijn moeder werkte op de salesafdeling van een hotel. Van jongs af aan kwam ik dus al vaak in hotels."

"Bij het Waldorf Astoria werken is heel bijzonder, juist omdat het zo luxe is. Mensen verwachten hier perfectie, maar dat is voor iedereen anders. Dus je moet snel kunnen lezen wat dat voor die specifieke gast betekent en dat vind ik ­interessant."

"Niets maakt mij blijer dan dat ik ­iemand blij kan maken die ik niet ken, dan heb ik het goed gedaan. Bij het hotel ben ik begonnen als receptionist en heb ik me nu in twee jaar opgewerkt tot supervisor. Dat is wel een uitdaging, maar ik krijg veel support van mijn leidinggevenden. Ik wil nog verder groeien, eerst manager en uiteindelijk mijn eigen hotel. Misschien wel in de ­Alpen, waar ik ben opgegroeid."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden