PlusPS

Werken aan de A10: 'Vooral de planning maakt het spannend'

Op de A10-West wordt hard gewerkt om de automobilist op 4 september weer een glooiende rijbaan te bieden. En daar komt een stuk meer bij kijken dan een berg asfalt storten - zelfs de hovenier werkt mee.

Wegwerkers op de A10-West. 'Het is vooral de planning van de verschillende werkzaamheden die het spannend maakt' Beeld Marc Driessen
Wegwerkers op de A10-West. 'Het is vooral de planning van de verschillende werkzaamheden die het spannend maakt'Beeld Marc Driessen

Machines spuwen half vloeibaar asfalt uit. Een wals rijdt het uit tot een egale massa. De hitte dampt van het pas gelegde asfalt af. Sissend zuigt het zich vast op het wegdek van de A10-West. Maar liefst 46.000 ton asfalt - 40 olympische zwembaden vol - komt eraan te pas.

Op sommige dagen werken meer dan driehonderd man aan de A10-West. In oranje veiligheidspakken, met witte helmen op hun hoofd krioelen ze door elkaar op het afgesloten weggedeelte. Normaal gesproken passeren daar op een werkdag meer dan 175.000 auto's.

Prehistorisch
Om alles in goede banen te leiden hangt in een keet van Boskalis een groot bord vol met gekleurde stickertjes, voorzien van handgeschreven teksten. Daaromheen luchtfoto's van de A10-West, voorzien van pijlen. Elke onderaannemer heeft een eigen kleur memostickertje waarop staat wanneer ze welke taak zullen uitvoeren.

"Het oogt misschien prehistorisch, al die stickertjes, maar door deze planning werken we perfect samen," zegt Jarno Stuivenwold (38), uitvoerder bij Boskalis Nederland. Hij is verantwoordelijk voor de planning en begeleiding van het asfalteren en het frezen: het weghalen van het oude asfalt.

Stuivenwold leunt tegen een statafeltje, met in zijn vuist een bekertje koffie. Al gauw komen enkele andere werklieden binnen. "Die ruiken de geur van koffie," zegt hij lachend. Zes dagen per week rijdt Stuivenwold helemaal vanuit Groningen naar zijn werk aan de A10 in Amsterdam. Om kwart voor vier 's morgens zit hij in de auto. Hij kijkt er amper van op, want het hoort erbij. "Als wegwerker werk je nu eenmaal vaak op onregelmatige tijden."

Echt extreem
Stuivenwold begon ooit als machinist op een asfaltfreesmachine en wist al snel dat het werk hem lag. "Op de snelweg voel ik me als een vis in het water!" Eerder werkte hij aan de A1 en A6 Diemen-Almere Havendreef, als onderdeel van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere. "Het grootste project dat Nederland ooit gehad heeft. De hoeveelheden asfalt en grond zijn echt extreem. Tónnen asfalt, vele kuubs grond," zegt Stuivenwold trots.

De A10-west biedt weer andere uitdagingen. "Je krijgt tijdens de werkzaamheden altijd te maken met dingen die je niet had voorzien. Bijvoorbeeld bij de Bos- en Lommerweg. Daar versmalt de weg en loopt vervolgens onder een bebouwd viaduct door. Omdat de tunnel bij regen volliep met water, hebben we het riool daar verbeterd en extra putten gemaakt, waardoor dat probleem nu verholpen is."

Technisch gezien zijn het allemaal standaardhandelingen die voor Stuivenwold en zijn collega's geen probleem vormen. "Het is vooral de planning van de verschillende werkzaamheden die het spannend maakt." Hoewel het in de cabines van de asfaltmachines en walsen bij warm zomerweer snikheet kan zijn, vielen de weersomstandigheden tot nu toe erg mee. "Weinig regen, prima temperatuur. Dan is het prettig werken."

Thuiswedstrijd
Ook Mathijs Padberg (34), werkzaam bij onderaannemer R. Breure Infra B.V. en onder andere verantwoordelijk voor het voegwerk op de A10, is de keet binnengekomen. 'Hé Mathijs, een beetje opschieten, dan kunnen we eerder de weg op!' zeggen vrienden en kennissen weleens tegen hem.

"Ik woon in Zwanenburg, dus de A10 is voor mij bekend terrein, een thuiswedstrijd. Nu ben ik in een kwartiertje op mijn werk, terwijl ik ook weleens helemaal naar Limburg moest voor de A73."

Padberg maakt voegen: waterdichte stroken dwars over de weg. Bij kunstwerken - bruggen en viaducten - is een aansluiting op het asfalt nodig om de werking van de ondergrond op te vangen, zodat het asfalt niet scheurt.

Kedeng kedeng
"Als je in de auto zit te stuiteren van kedeng kedeng, heb je te maken met een slechte voeg, waar een kier tussen zit. Wij maken ze zo dat je in principe niets voelt. Een zogenaamde stille voegovergang. Hij is naadloos, met een langere levensduur. Ik ben er heel trots op dat wij die zelf hebben ontwikkeld."

Padberg heeft genoeg te doen, want op de A10-West zijn veel nieuwe voegen nodig. Elke morgen staat hij om vier uur op om gietasfalt te halen bij de Amsterdamse Asfaltproduktie (APA).

"Gietasfalt draait voor het walsasfalt uit, omdat het veel heter is. Ik moet er dus als eerste bij zijn. We gebruiken dit om betonnen bruggen of viaducten af te dichten."

Vorige week legde hij de laatste hand aan de ringweg in noordelijke richting. "Daar hebben we straks weer prachtig zwart asfalt met krijtwitte lijnen. Ik reed van de week met een voldaan gevoel naar huis. Toch mooi dat we dit met z'n allen voor elkaar gekregen hebben. En ook nog ruim op tijd!"

Tijdrovend werk
Het verbaast mensen weleens dat er ook hoveniers aan het werk zijn op een snelweg. Toch vervult ook Wouter Smit (28), meewerkend voorman voor de onderaannemer Multituin & Landschap, er een belangrijke rol. Hij doet de bestrating en past de geluidschermen bij de A10 West aan.

"Het lijkt alleen om asfalt te gaan, maar op een snelweg is ook straatwerk en een goede afwatering nodig. Dat doen wij in achtertuintjes, maar ook op autowegen. Het enige verschil is het oppervlak." 8500 vierkante meter straatwerk hebben Smit en zijn collega's te verwerken. "Dat is heel veel in korte tijd. Als dat maar goed gaat, dacht ik van te voren."

'Op de snelweg voel ik me als een vis in het water!' Beeld Marc Driessen
'Op de snelweg voel ik me als een vis in het water!'Beeld Marc Driessen

Dat straatwerk bevindt zich op plekken waar doorgaans niemand loopt of rijdt en waar alleen een vangrail overheen loopt. Niet iedereen zal acht slaan op Smits tijdrovende werk, maar noodzakelijk is het wel.

Mooi gevoel
De eerstvolgende keer dat hij vanuit zijn woonplaats Waddinxveen naar zijn familie in Friesland rijdt, zal hij nog eens met trots naar het resultaat kijken. "Dat doe ik altijd. Eerder werkte ik aan de A5 en de A9. Dan reed ik even een stukje om, zodat ik kon zien hoe ze erbij lagen. Je merkt het eigenlijk alleen op bij de opritten en afritten, maar het is toch een mooi gevoel dat ons werk daar ligt!"

De drie wegwerkers vinden het geen probleem dat ze alle drie hard aan het werk zijn, terwijl half Nederland vakantie viert. Ze wisten in november vorig jaar al dat ze deze zomer aan de slag moesten.

Volgens Stuivenwold reageren de meeste automobilisten positief op het werk, ook al vinden ze het hinderlijk dat ze moeten omrijden of in de file staan. "Maar daar krijgen ze wel een mooi stukje weg voor terug. Ik zeg maar zo: je kunt geen omelet maken zonder een ei te breken!"

Nog twee weken dicht

De A10-West is van 24 juli tot 4 september afgesloten. De wegwerkers zijn op 24 juli begonnen aan de weg in zuidelijke richting, sinds 14 augustus is de noordelijke richting afgesloten. In opdracht van Rijkswaterstaat wordt zes dagen per week van 6 uur 's ochtends tot 8 uur 's avonds gewerkt aan een opknapbeurt. De laatste keer dat dat gebeurde was in 2001.

De ringweg wordt over ruim 5 kilometer voorzien van 2 tot 12 centimeter nieuw asfalt. De riolering wordt schoongemaakt en op sommige plekken vergroot. De matrixborden boven de weg worden onderhouden en de voegen van de 27 bruggen en viaducten vervangen. Op 4 september moeten automobilisten de weg weer kunnen gebruiken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden