Wereldtournee diamanten schedel start in Rijks

Rijksmuseumdirecteur Wim Pijbes noemt Damen Hirst (foto) de ideale museumgids: ,,'For the Love of God' stelt ons vragen over waarde, tijd en geld. Hirst maakt het Rijksmuseum actueler dan ooit.'' Foto's GPD

AMSTERDAM - Het Rijksmuseum is de komende weken de eerste stop op de tournee over de wereld van 'For the Love of God' van Damien Hirst. De Britse kunstenaar met sterrenstatus was vrijdag zelf in Amsterdam voor de presentatie.'For the Love God' - een schedel bedekt met 8601 diamanten, versierd met een grote roze peervormige diamant - is te koop voor 64 miljoen euro.

,,Ik zou ook in de huidige omstandigheden zo'n werk maken'', verzekerde Hirst over zijn kunstwerk uit 2007. ,,Er is nu een kredietcrisis, maar dat betekent toch niet dat al het geld is verdwenen?''

'For the Love of God' staat in een verlichte vitrine in een verduisterde ruimte waar vijftien mensen tegelijk naar binnen mogen. Er wordt rekening gehouden met lange rijen nieuwsgierigen die het geruchtmakende kunstwerk willen zien. Dat kan vanaf zaterdag zeven uur, als de deuren opengaan voor de Museumnacht. Het Rijksmuseum heeft voor 'zeer zware' beveiliging gezorgd. ,,Waar die uit bestaat mogen we niet zeggen'', aldus een woordvoerster.

De kunstenaar klopte voor zijn tournee eerst bij de Hermitage in St. Petersburg aan, maar daar was de reactie negatief. ,,Daar had ik geen zin in. Ik wil alleen met enthousiaste mensen werken. Zoals hier.''

Hirst gaf het Rijksmuseum ook graag de primeur omdat hij een keus uit de collectie mocht maken, als expositie bij de diamanten schedel. Leven, vergankelijkheid en dood lopen als een rode draad door de kunst van de Gouden Eeuw en dat zijn ook de belangrijkste thema's van Hirst zelf.

De kunstenaar - hij kende het Rijksmuseum alleen van een bezoek uit zijn jeugd - koos zestien werken. Opvallend in zijn selectie zijn een Vanitas-stilleven - met schedels - van Albert Jansz van der Schoor, de wand met jachtstillevens vol dode hazen van vader en zoon Weenix, een 'Oude drinker' van Gabriel Metsu en de vrouw die haar toilet maakt van Jan Steen.

Hirst voorzag alle werken van een persoonlijke motivatie. Zijn observatie bij een Bacchanten-scène vol bloot van Jacob van Loo: ,,Grappig, zoals de opvattingen over seks zijn veranderd. Orgieën in de open lucht, ik geloof niet dat ze wettelijk zijn toegestaan, maar schokkend zijn ze niet. Heel geruststellend om te weten dat slemppartijen niets nieuws zijn.''

De Britse kunstenaar bouwde vanaf begin jaren negentig aan wereldroem met installaties als een tijgerhaai en andere - al dan niet doormidden gezaagde - dieren op sterk water. Vorig jaar verraste hij de wereld met zijn replica van een schedel, alleen de tanden zijn echt.

Vorige maand verlegde Hirst (1965) opnieuw de grenzen: als eerste kunstenaar bracht hij zijn werk rechtstreeks naar de veiling bij Sotheby's. Dat leverde 140 miljoen euro op.

Rijksmuseumdirecteur Wim Pijbes noemde Hirst gisteren de ideale museumgids: ,,'For the Love of God' stelt ons vragen over waarde, tijd en geld. Hirst maakt het Rijksmuseum actueler dan ooit.''

De expositie 'For the Love of God' van Damien Hirst in het Rijksmuseum (Jan Luijkenstraat, Amsterdam) duurt tot en met 15 december. Voor meer informatie: www.rijksmuseum.nl.

Diamanten schedel
'For the Love of God' is eigendom van een groep investeerders, onder wie Damien Hirst zelf. Het stuk telt bijna negenduizend diamanten die Hirst her en der op de wereld kocht om de handel niet te ontwrichten. Als er geen particulier toehapt op de vraagprijs van 64 miljoen euro, wil de kunstenaar het kunstwerk laten veilen.

De schedel is een platina replica van een echte. Volgens Hirst was het niet moeilijk een exemplaar op de kop te tikken, hij vond deze tussen de voorraad in een winkel in Noord-Londen. Hij liet eerst onderzoek uitvoeren naar het geslacht van de 'eigenaar'. Naar alle waarschijnlijkheid hoorde de schedel bij een man die leefde tussen 1720 en 1810 en achttien tot dertig jaar was. Zijn tanden verkeerden nog in een prima conditie - er ontbrak er maar één - en zijn in de platina replica gezet.

Hirst werd bij 'For the Love of God' geïnspireerd door een turkooizen schedel van de Azteken, de oude cultuur die hij van nabij kent omdat hij ook een huis in Mexico heeft. De schedel is in de kunstgeschiedenis door de eeuwen heen het symbool voor de vergankelijkheid van het leven. Hirst wilde van de schedel met diamanten een overwinning op het ontbindingsproces van de dood maken.

Toen de moeder van Hirst ervan hoorde, vroeg ze hem: 'For the love
of God, what are you going to do next?" Zo kwam hij aan zijn titel. (GPD)

De schedel van Damien Hirst telt bijna negenduizend diamanten, vraagprijs: 64 miljoen euro.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden