Plus

'Wereldprimeur' legt aan bij NDSM-werf

Het eerste schip dat op volle zee waterstof kan maken uit zeewater is vrijdag aangekomen in Amsterdam. Komende week krijgt de futuristische en zelfvoorzienende Energy Observer hier 'vleugels'.

De Energy Observer vrijdag tijdens de entree op het IJ.Beeld anp

Pal naast de scheepshelling van de NDSM-werf waar ooit stoomschepen te water gingen, arriveert opeens een schip dat linea recta uit het jaar 2050 lijkt te komen. De Energy Observer is een snelle catamaran met een topsnelheid van 60 kilometer per uur, en van top tot teen bedekt met zonnepanelen. Het schip is zowel geruisloos als schoon door de elektromotoren die 's nachts en bij slecht weer kunnen overschakelen op waterstof.

De grootste pre: de Energy Observer is helemaal zelfvoorzienend. Met de elektriciteit die de zonnecellen en twee verticale windturbines opwekken, kan het schip waterstof maken uit zeewater. Vooralsnog gebeurde dat alleen in havens - onderweg was alle elektriciteit nodig voor de motoren. Maar na vertrek uit Amsterdam over tien dagen kan het schip zelfs onder het varen waterstof produceren.

Mediacircus
Volgens de Franse bemanning is het een wereldprimeur. Het schip, dat in 2017 begon aan een wereldreis langs vijftig landen en 101 havens, wordt gepresenteerd als een drijvend laboratorium. Maar het is ook een mediacircus dat de mogelijkheden van waterstof propageert. De bemanning, 12 man sterk, gaat vergezeld door nog eens dertig personen die een documentaire maken en zoveel mogelijk aandacht trekken. Circus Energy Observer komt ook niet alleen per schip. Even buiten de NDSM-werf staan drie grote vrachtwagens.

Er zijn hoge verwachtingen van waterstof als middel om duurzame energie op te slaan. Immers, groene stroom komt per definitie met golven: soms is er geen wind, 's nachts is er geen zon. De Energy Observer kan dan nog honderd uur vooruit: tien uur op de grote batterij aan boord en negentig uur als de waterstoftank tot de bodem gevuld is. Het verschil tussen beide energiereservoirs laat voor de Fransen meteen de waarde van waterstof zien. De accu is ongeveer even zwaar als de brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit. Maar uit waterstof haalt het schip zeven keer meer energie.

Het maakt de Energy Observer stiller en schoner dan de traditionele scheepvaart die nog vooral op stookolie over de wereldzeeën gaat. "Negentig procent van de wereldhandel gaat per schip," zegt de kapitein, de als zeezeiler bekend geworden Victorien Erussard. Hij leefde vijf jaar aan boord van zo'n schip. "Ik verheugde me op frisse lucht, maar het bleek een giffabriek voor mezelf en elke haven die we aandeden."

Ground zero
Het dertig meter lange schip met 140 vierkante meter aan zonnecellen is nog tot 14 april te bekijken bij de NDSM-werf. De volgende expeditie van de Energy Observer gaat via Sint-Petersburg boven Scandinavië langs naar Spitsbergen. "Ground zero van de klimaatverandering," zegt expeditieleider Jérôme Delafosse, in Frankrijk bekend als natuurfilmer. "Niet om ijsberen te filmen, maar om daar te laten zien dat een deel van de mensheid het nog niet opgegeven heeft."

Bij de Noordelijke expeditie zal de Energy Observer een nieuw systeem testen. In Amsterdam worden zogeheten Oceanwings gemonteerd, een soort zeilen die op vliegtuigvleugels lijken. Daardoor heeft het schip minder energie nodig voor het varen en kan het voortaan ook onderweg waterstof maken.

Uiteindelijk moeten dit soort innovaties de scheepvaart veranderen. Het Amsterdamse havenbedrijf overweegt al met zijn patrouilleboten over te gaan op waterstof. Voor kleinere schepen, korter dan 40 meter, moet het met de brandstofcel van de Energy Observer al mogelijk zijn, volgens de Fransen. Voor containerschepen is het wachten op een krachtiger brandstofcel die meer vermogen haalt uit waterstof.

Extreem koelen e
Ook zullen zulke grote schepen zelf nooit genoeg waterstof kunnen opwekken, leggen de Fransen uit. Daarom is het ook nog wachten op technieken die het mogelijk maken waterstof extreem te koelen zodat het vloeibaar en veilig opgeslagen kan worden aan boord.

Voor grotere schepen zal het nog zeker vijftien jaar duren voordat de techniek er klaar voor is, denken ze. Maar voor kleine scheepjes kan het al over een jaar of vijf zover zijn. Delafosse: "Zoals voor jullie pontjes."ReplyForward

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden