Wel pinnen, geen cash wordt de trend

Amsterdamse ketens maken hun winkels cashvrij: klanten mogen alleen nog met een pinpas betalen. Wijnhandel Grape District en bakker Vlaamsch Broodhuys hebben dit onlangs ingevoerd; supermarkt Marqt deed het al langer.

© ANP Beeld
© ANP

Klanten van Grape District kunnen sinds zaterdag niet meer hun flessen wijn met munten en bankbiljetten betalen. In de vijf winkels in de stad kan alleen nog worden gepind. Dat is vanwege de veiligheid: geen geld in de winkel betekent minder kans op overvallen.

Het scheelt Grape District ook een hoop gedoe, zegt Freek Padberg, één van de oprichters. ''We hoeven geen wisselgeld meer te halen bij postkantoren. Doordat steeds meer postkantoren sluiten, moesten wij steeds verder weg.'' Hij constateert dat 85 procent van zijn klanten toch al met pinpas betaalde.

Vlaamsch Broodhuys heeft zijn winkels, waarvan vijf in Amsterdam, vorige maand cashvrij gemaakt. De overgang was een zware dobber, zegt oprichter Dimitri Roels. ''De eerste dagen zijn wel twintig of dertig klanten weggelopen. Die waren boos of hadden geen pinpas. Eén klant pakte een pakket bankbiljetten en zei: 'Dit is dus niet meer goed genoeg voor jullie.''

De bakkersketen heeft vaste klanten zonder pinpas op zak de mogelijkheid geboden later te betalen.

Roels: ''Vakbladen voor bakkers staan vol met verhalen over overvallen op winkels en de trauma's die daaruit voortvloeien. Wij willen dit risico niet lopen. Daarnaast kregen wij klachten van klanten over medewerkers die eerst geld aannamen en daarna met dezelfde hand een brood pakten.''

Duurzame supermarktketen Marqt heeft nooit cash geaccepteerd. ''Wij waren de eerste in Nederland,'' zegt oprichter Quirijn Bolle.

'Overvalrisiso neemt af'
Inmiddels telt Amsterdam een klein aantal zaken waar klanten alleen kunnen pinnen, waaronder De Pizzabakkers. In Amstelveen is in buurtwinkelcentrum Waardhuizen cash in de ban gedaan.

Bolle van Marqt moedigt andere winkeliers aan ook over te stappen op louter pinnen. ''Het overvalrisico neemt af en de rijen voor de kassa's slinken.'' Marqt loopt hierdoor klanten mis, maar dat is volgens Bolle een ingecalculeerd risico.

Dimitri Roels van Vlaamsch Broodhuys: ''Onze klanten zijn gemiddeld jonger dan 45. Zij vinden het niet zo erg om alleen te pinnen.''

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden