Plus Recensie

Weinig sensatie in virtueel ritje Noord/Zuidlijn

Noord/Zuidlijn: The Game is niet meer dan een weinig verheffende ritsimulator met uit 2002 stammende 'hyperrealistische graphics'.

Noord/Zuidlijn: The Game, een digitale rit waarbij de bestuurder punten kan verdienen. Beeld Wijnemenjemee.nl

De definitieve oplevering van de Noord/Zuidlijn mag voor uw gevoel nog immer aan een ver weg gelegen horizon liggen, maar er is wel licht aan het einde van de tunnel.

Op wijnemenjemee.nl wordt aangegeven wat er nog allemaal moet gebeuren voor het zover is, met een verlossend rood vlaggetje bij augustus 2018 bij wijze van grande finale. Je bent als Amsterdammer inmiddels zo gewend je te wentelen in scepsis dat je het je bijna niet voor kunt stellen, maar het staat er echt bij: 'Metro rijdt.'

Ride experiencen
Toch duurt dat nog anderhalf jaar, en nu het ene na het andere Noord/Zuidlijnstation zijn voltooiing nadert, begint het toch te kriebelen. Vingertrommelend afwachten tot je eindelijk kunt uitstappen bij station De Pijp hoeft vanaf nu niet meer, want om de tijd te overbruggen is er Noord/Zuidlijn: The Game.

Toegegeven: een onsexyer naam voor een spel is niet zo gauw te bedenken, maar de ronkende ondertitel Experience the Ride maakt wel nieuwsgierig.

Dat is tenslotte wat we willen: na al die jaren wachten eindelijk eens die verdomde ride experiencen. Hoe zien al die nieuwe stations er eigenlijk uit? Hoe ís het om, al is het maar digitaal, die rit van Noord naar Zuid te maken?

Niet bepaald bloedstollen
Nou ja, voor Noord/Zuidlijn: The Game geldt hetzelfde als voor zoveel in het leven: het idee op zich is leuk, maar in de praktijk valt het wat tegen. In het spel kruip je in de huid van een metrobestuurder op de nieuwe lijn. Dat klinkt niet bepaald bloedstollend, dus verwacht je dat er voor het game-element spannende extra's zijn toegevoegd.

Beeld Wijnemenjemee.nl

Dat is helaas niet zo: Noord/Zuidlijn: The Game is niet meer dan een weinig verheffende ritsimulator met uit 2002 stammende 'hyperrealistische graphics' en horkerige spelelementen die de frustratie tot ondraaglijke hoogte weten op te voeren.

Blokkerige herkenningspunten
Vanuit Zuid (of Noord) boemel je als digitale chauffeur van station naar station, met als doel op tijd te komen en alle passagiers keurig te laten instappen. Rij je te snel, dan krijg je tien punten aftrek, en rij je te langzaam, dan eveneens. Voor elke passagier die veilig het warme metrostel weet te bereiken, krijg je tien punten erbij. Op elk station kun je zelf ook uitstappen, en op dermate onflexibele wijze 'rondkijken' dat het lijkt alsof je in een rolstoel wordt rondgereden. Dat is het.

Goed, je verwacht van zo'n spel natuurlijk geen GTA5-achtige spanning en sensatie, waarbij je vrijelijk Twingo's kunt jatten en virtuele prostituees tot moes kunt rijden, maar Noord/Zuidlijn: The Game voelt meer als een antireclame. Op wat blokkerige Zuidasherkenningspunten en het groen van het nieuwe gedeelte van Amsterdam Centraal na zou je voor je gevoel net zo goed in een grauwe buitenwijk van Gdansk kunnen rondrijden als in je eigen Amsterdam.

Die tientallen strafpunten die je telkens zonder aanwijsbare reden krijgt, helpen daarbij ook niet mee. Het enige dat Noord/Zuidlijn: The Game bewerkstelligt, is dat je er nog meer naar verlangt dat die rotlijn eindelijk eens af is. Nog maar anderhalf jaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden