Update

Weinig impact door bagageacties Schiphol

De werkonderbreking en stiptheidsacties van bagagepersoneel op Schiphol hebben vrijdagmiddag nauwelijks voor oponthoud gezorgd. Ook de wachttijden aan de bagagecaroussels vielen mee.

Beeld anp

Dat zegt een woordvoerder van de luchthaven. Schiphol had rekening gehouden met de vooraf aangekondigde acties en maatregelen getroffen. "Er is weinig impact voor de reizigers."

De afhandelaars werken onder meer voor Easyjet, Lufthansa en Vueling.

Vanaf vijf uur 's middags werd in de bagagekelder het werk 45 minuten neergelegd, aan de incheckbaleis starten toen stiptheidsacties. Een werkonderbreking op het platform bij het in- en uitladen van de vliegtuigen werd in overleg met Schiphol om veiligheidsredenen afgeblazen.

De acties kwamen op een slecht moment omdat juist vrijdag de meivakantie voor regio Noord begon, waarbij ruim 200.000 passagiers van de luchthaven gebruik maakten.

Stiptheidsacties
Het personeel bij de bagage- en vrachtafhandelaars klaagt al langer over een te hoge werkdruk en achterlopende loonontwikkeling. Eerder leidde dat ook al tot stiptheidsacties bij de bedrijven.

"We betreuren de overlast voor reizigers, maar we hebben de bedrijven ruim op tijd ingelicht. Helaas hebben onderhandelingen, het stellen van een ultimatum en het houden van stiptheidsacties niet tot resultaat geleid. We kunnen niet anders dan overgaan tot werkonderbrekingen,'' aldus vakbondsonderhandelaar Asmae Hajjari.

Lees ook: Vliegpassagier is de dupe van hoge werkdruk luchtvaart

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.