PlusFilmrecensie

Weinig geld voor een eerste film, kan ook een voordeel zijn

Regisseur Gustav Möller schreef voor de nagelbijtende thriller Den Skyldige een waterdicht script. De film speelt zich volledig af binnen de muren van een Deense alarmcentrale.

Beeld Filmdepot

Vers afgestudeerde regisseurs willen maar één ding: zo snel mogelijk een speelfilm maken. Zeker als beginner is het echter geen sinecure om een aardig budget bij elkaar te sprokkelen. Daar kun je over klagen, maar je kunt die financiële restricties ook gebruiken om te laten zien hoe goed je je vak beheerst.

Dat is precies wat Gustav Möller (1988) heeft gedaan met Den Skyldige, een nagelbijter van een thriller die zich volledig afspeelt binnen de muren van een Deense alarmcentrale.

112
Asger Holm (Jakob Cedergren) neemt er telefoontjes aan van mensen die 112 bellen, maar dat is duidelijk niet zijn reguliere werk. We vangen hints op over een rechtszaak die tegen hem werd aangespannen.

Asger heeft bovendien weinig geduld met de bellers. Zo vertelt hij een man die drugs heeft gebruikt dat het zijn eigen schuld is dat hij zich nu zo slecht voelt. Ook een beroofde hoerenloper valt hoon ten deel.

Wanneer hij een vrouw aan de lijn krijgt die hem 'liefje' noemt, wil Asger de verbinding onmiddellijk ver­breken. Hij krijgt gelukkig net op tijd door dat ze wel degelijk in nood verkeert. De vrouw zit in een auto en is ontvoerd door een man die niet mag weten dat ze de politie aan de lijn heeft. Ze doet net alsof ze met haar dochtertje babbelt.

Meer zullen we niet weggeven: Den Skyldige is gebaat bij weinig voorkennis. Möller heeft een waterdicht script geschreven dat op de juiste momenten informatie afscheidt en slim met verwachtingen speelt. Hij legt Asger en de ontvoerde vrouw langs de morele meetlat en laat ze allebei tot een verrassend inzicht komen.

Publieksprijs
Het is een verhaal dat zich ook prima zou lenen voor een hoorspel of podcast. In de gesprekken die Asger met mensen voert, wordt de spanning snel opgebouwd. Tegelijkertijd geven ze een mooi inzicht in het karakter van de hoofdrolspeler.

Het geluidsontwerp is daarbij simpel, maar zeer effectief. De paniekerige, gehaaste stemmen aan de telefoon contrasteren fraai met de absolute rust in de centrale tussen de gesprekken door. Die stiltes zijn de spannendste stukken van de film. We zien niet wat er buiten de alarmcentrale gebeurt, maar we kunnen, nee moéten er wel naar raden.

Dat Den Skyldige eerder dit jaar de publieksprijs won op het IFFR komt echter ook door de meerwaarde die de beelden hebben voor het verhaal. De geroutineerde Cedergren vertelt veel met zijn mimiek en breekt zo een personage open dat er jarenlang alles aan gedaan heeft om met sarcasme en cynisme zijn ware gevoelens te verhullen.

Möller filmt Cedergren doorgaans close of medium en wisselt deze beelden af met shots van computerschermen die de locatie van de ontvoerde vrouw aangeven.

Den Skyldige

Regie Gustav Möller
Met Jakob Cedergren, Jessica Dinnage, Omar Shargawi
Te zien in Cinecenter, City, Eye, Filmhallen, Het Ketelhuis, Kriterion

Binnen de beperkte ruimte van een kantoortuin vindt hij voldoende camerastandpunten en ideeën om de film ook visueel spannend te houden. Soms zien we op de achtergrond een collega kalm zijn broodje eten.

Prachtige bravoure
Dat getuigt van lef, want het benadrukt hoe onbeduidend dit verhaal eigenlijk is. Hoe plaatselijk de bui. De wereld draait gewoon door.

Halverwege verplaatst Möller het verhaal naar een nóg kleinere kamer. Als een acrobaat die na zijn dubbele salto het publiek uitdagend aankijkt en een driedubbele probeert. Prachtige bravoure en de jonge regisseur maakt het nog waar ook. Zelfs in dat benauwde hokje houdt hij de spanning schijnbaar moeiteloos vast.

Möller is kortom een filmmaker om heel goed in de gaten te houden. Tegen het einde dreigt de sympathie even zo stevig te verschuiven dat het momentum vervliegt, maar hij herpakt zich op tijd met een krachtig, logisch aanvoelend slot­akkoord.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden