Weggaan bij Nuon leidt vaak tot schuld

AMSTERDAM - Elk jaar houden naar schatting vijfhonderd huishoudens in de regio Amsterdam schulden over aan een verkeerd afgelopen overstap naar een andere energieleverancier dan bijvoorbeeld Nuon.In het gehele land gaat het om twee- tot vierduizend huishoudens, blijkt uit cijfers van de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet (NVVK), waar mensen met schulden komen voor schuldsanering.

Volgens Ger Jaarsma, voorzitter van de NVVK, kampt ongeveer tien procent van zijn 46.000 cliënten met schulden nadat zij voor een andere energieleverancier hebben gekozen. ''Het probleem is heel duidelijk zichtbaar. Het gebeurt dat mensen vergeten op te zeggen bij hun oude leverancier, terwijl zij al energie krijgen van de nieuwe. Of zij mogen contractueel niet weg bij de oude.''

In Amsterdam is ongeveer vijf procent van de mensen die bij de schuldhulpverlening aankloppen, de dupe van een overstap, schat Rob de Vos. Hij coördineert de gemeentelijke schuldhulp. ''De agressieve colportage van energiebedrijven brengt mensen ertoe hun oude contract op te zeggen. Er worden lage maandbedragen voorgespiegeld, vaak exclusief de kosten van netbeheer, ongeveer veertig euro. De kosten lijken dan veel lager te zijn, maar na een jaar blijkt via de afrekening dat nog een aanzienlijk bedrag moet worden betaald, waardoor mensen in financiële problemen komen.''

In heel Nederland sloot Nuon vorig jaar achtduizend wanbetalers af. Amsterdam voert de lijst aan: één op de drie afsluitingen door Nuon gebeurt hier, in totaal 2700 keer. Ruim de helft wordt na korte tijd weer aangesloten. Toch zitten veertienhonderd huishoudens in Amsterdam permanent zonder gas en licht.

Dit jaar is het aantal gedwongen afsluitingen fors gedaald. De energiebedrijven sluiten wanbetalers sinds januari niet meer direct af, maar verwijzen ze eerst door naar de schuldhulpverlening.

Volgens maatschappelijk werkster Corrie Vermeulen uit Amsterdam kunnen de slachtoffers van de colportagemethoden zich nauwelijks verweren tijdens een snel telefoongesprek. ''Vervolgens worden zij binnen enkele maanden geconfronteerd met vorderingen van de oude én de nieuwe leverancier. De kosten zijn dan vaak al opgelopen tot vijfhonderd euro.''



Vandaag in de krant:





Hoe het gezin Jansen in de schulden raakte

AMSTERDAM - Talloze minima raken extra in de schulden door energiebedrijven die via agressieve en misleidende colportage consumenten lokken met goedkope tarieven.





Probeer nu Het Parool



Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden