Wegens groeiend aantal reizigers een extra pont in 2019

Het college treft maatregelen om de verwachte groei van het aantal reizigers op de ponten tussen het Centrum en Noord in goede banen te leiden. Zo komt er in 2019 een veerpont bij.

Beeld ANP

De groei van Amsterdam-Noord in de komende jaren leidt volgens verkeerswethouder Sharon Dijksma (PvdA) tot een forse toename van het aantal reizigers voor de IJveren. Op dit moment maken 80.000 reizigers per dag gebruik van de ponten tussen het centrum van de stad en Noord. Dit aantal zal naar verwachting stijgen naar 130.000 gebruikers per dag in 2030.

Het gemeentebestuur hoopt de groei op te kunnen vangen met een uitbreiding van de vloot en een betere spreiding van fietsers. "De maatregelen die we nemen zijn nodig om de stad aan beide zijden van het IJ goed bereikbaar te houden," aldus Dijksma.

Zo wordt begin volgend jaar IJveer 63 in gebruik genomen. Het is het vierde veer in de 60-serie van grote ponten, waar zo'n 310 mensen op passen. Daarnaast wordt de vloot verduurzaamd. De eerste veren moeten in 2022 uitstootvrij zijn.

IJpleinveer
De pont naar het IJplein vertrekt nu direct achter het Centraal Station, maar de steiger wordt verplaatst naar het verlengde van de Oostertoegang, aan de oostzijde van het station. Door de verkorte reistijd naar de overkant zullen fietsers hierdoor minder gebruikmaken van de Buiksloterveer, zo is de verwachting.

Lees ook: De NZ-lijn is leuk, maar nog altijd zijn meer ponten nodig

130.000

naar verwachting zullen in 2030 130.000 reizigers per dag gebruik maken van de IJveren

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.