Weg naar Witte Huis verloopt via Google, Facebook en Twitter

In de race naar het Witte Huis zal zo'n 10 procent van de advertentiegelden online worden ingezet, voorspellen Amerikaanse campagnestrategen. De overgrote meerderheid daarvan gaat naar de grote drie: Google, Facebook en Twitter.

Alle drie de internetgiganten hebben aparte teams ingezet om zoveel mogelijk geld van de presidentskandidaten hun kant op te sluizen. Invloedrijke republikeinen en democraten zijn ingehuurd om de partijen te wijzen op de grote voordelen die het adverteren via de sociale media kunnen hebben. Belangrijkste troefkaart: de gerichtheid waarmee boodschappen kunnen worden losgelaten. De Amerikaanse site Politico zette wat voorbeelden op een rijtje.

Op Google kocht Rick Perry advertenties als mensen op de naam van zijn rivaal Rick Santorum zochten. Toen de gouverneur Chris Christie bekendmaakte Mitt Romney te steunen, kocht Romney snel advertentieruimte bij zijn naam.

Facebook
Op Facebook kan het nog iets preciezer. Rick Perry liet voor de voorverkiezingen in Iowa zijn geloofsadvertenties tonen bij Iowans die in hun profiel aangaven christen te zijn. Een spot waarin Perry's vrouw Anita te zien was, werd getoond bij conservatieve vrouwen uit de staat. Ook studenten van de Furman University in South Carolina konden deze week op Perry's warme belangstelling rekenen.

Twitter is een relatieve nieuwkomer op dit vlak. Maar door middel van gesponsorde tweets probeert het sociale netwerk zijn graantje mee te pikken. Volgens Twitter worden politiek-gesponsorde tweets door maar liefst 20 procent van de twitteraars die ze zien geklikt, geretweet of gereplyd. Zo kunnen kandidaten razendsnel bereik opbouwen met reacties na debatten, of aanvallen op andere kandidaten.

Aan de andere kant sponsoren de bedrijven de campagnes ook. Google en Facebook organiseerden al debatten, Google sponsort ook de mediavertrekken bij sommige voorverkiezingen.

Televisie
Toch is het nog altijd zo dat verreweg het meeste advertentiegeld gaat naar de televisiespotjes, ondanks dat 73 procent van de Amerikanen in 2010 internet gebruikte voor meer informatie over de verkiezingen van toen.

De verkoopspecialisten van de Sociale Netwerken zijn dan ook nog niet tevreden: 'Kiezers brengen steeds meer tijd online door, maar de advertentie-inkomsten lopen daar nog bij achter', zegt Peter Greenberger van Twitter. Maar het goede nieuws: in de toekomst wordt online-adverteren alleen maar belangrijker, verwachten analisten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden