Weer winkel van Supertrash: nu in P.C. Hooft

Volgende week donderdag zal modemerk Supertrash een winkel in de P.C. Hooftstraat openen. Een lingerielijn-, een parfum- en een kinderwinkel zijn op komst.

Olcay Gulsen na de show van haar collectie The Revival of Cleopatra op de Amsterdam International Fashion Week. © ANP

Olcay Gülsen, de eigenaar van Supertrash, is hard bezig haar modemerk uit te breiden. Het bedrijf werd negen jaar geleden opgericht door Ava Riley, een rijke dame uit Hollywood. Twee jaar geleden nam Gülsen, die tot dan de Europese afdeling had geleid, het merk definitief over.

Boze tongen beweren dat Gülsen de Amerikaanse herkomst van Supertrash geromantiseerd heeft. 'Als je succes hebt, denken Nederlanders als snel dat er iets niet klopt,' zegt Gülsen.

Wereldwijd succes
En om het succes van Supertrash kan niemand heen. Binnen zeven jaar heeft Gülsen van Supertrash een gewild modemerk met zestienhonderd verkooppunten in 24 landen en een jaaromzet van 24 miljoen euro gemaakt. In 2009 kwam het eerste Supertrashmagazine uit en begin vorig jaar opende Gülsen een tweede kantoor in New York.

Supertrash is vooral populair bij jonge vrouwen. Uit het klantenbestand blijkt dat kopers in de winkel gemiddeld 32 jaar zijn. Het is een commercieel modemerk, dat uitdagende en supervrouwelijke kleren maakt en snel inspeelt op trends. De kleding is niet duur; de prijzen liggen gemiddeld ongeveer twintig procent boven die van Zara. Het bedrijf begon als een groothandel, maar is uitgegroeid tot een organisatie met eigen winkels. Op het hoofdkantoor in Zuidoost werken nu 55 mensen, inclusief een extra managementlaag.

Franchisemodel
Begin vorig jaar lanceerde Gülsen in Nederland een franchiseformule. Inmiddels heeft ze tien winkels in Nederland. Volgend jaar zal er een winkel bijkomen. In maart zal in de Huidenstraat de eerste Supertrashwinkel met kinderkleding opengaan. 'We gelden nog steeds als een beginnend merk. Ik zou wel eens van die status af willen,' zegt Gülsen.

Eind januari zal Gülsen tijdens een modeshow het eerste Supertrashparfum lanceren. Vanaf april zal dat parfum in de winkels liggen.

Momenteel is Gülsen druk bezig een lingerielijn te ontwikkelen. Voorbeelden van die collectie zullen in januari klaar zijn. Vanaf juli zal de collectie te koop zijn, onder andere in de eigen winkels van Supertrash.

Reclamecampagnes
Aan grote reclamecampagnes doet het merk niet. In eerste instantie vanwege geldgebrek. Nu vindt Gülsen die niet noodzakelijk, zeker in Nederland, waar zij door haar succes in rap tempo de status van bekende Nederlander heeft bereikt. (Bregje Lampe)

Vandaag staat in PS van de Week een interview met Olcay Gülsen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden