Weer stiptheidsacties passagiersassistent Schiphol

De werknemers van Axxicom, dat passagiers met een beperking helpt zich te verplaatsen op Schiphol, houden dinsdagochtend opnieuw stiptheidsacties.

Beeld ANP

Afgelopen zondag deden ze dat ook al. Ze voeren actie omdat de cao-onderhandelingen tussen de werkgever en FNV Luchtvaart blijft weigeren.

Het personeel eist onder meer loonsverhoging en verlichting van het vaak fysiek zware werk. Ook is er een tekort aan werknemers en draaien stagiares volledige diensten mee, ook in de nacht.

Stiptheidsactie
Werknemers in beroepsgroepen waarvoor staken niet zonder meer mogelijk is, zoals voor passagiersassistenten, houden in plaats daarvan stiptheidsacties om hun ongenoegen te uiten. Bij een stiptheidsactie wordt, binnen de marges van de geldende wetten en regels, bewust zo inefficiënt mogelijk gewerkt om zo vertragingen te veroorzaken.

De werknemers blijven passagiers dus dinsdagochtend gewoon helpen, maar doen dat tussen 7.30 en 8.30 uur strikt volgens de regels. Dat betekent bijvoorbeeld dat passagiers één voor één worden weggebracht in plaats van groepjes zoals vaak gebeurt.

Ook gaan medewerkers geen rolstoel duwen en tegelijk koffers dragen en worden passagiers met de voorgeschreven drie mensen in een vliegtuigstoel getild. In de praktijk zijn dit er vaak maar een of twee.

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden