Weer meer verkeersdoden, smartphone grote boosdoener

Nu het aantal verkeersdoden in Nederland blijft stijgen, roept Veilig Verkeer Nederland de overheid op de belangrijkste oorzaken aan te pakken: hoge snelheden, rijden onder invloed en - 'groot, groeiend probleem' - buitensporig gebruik van de smartphone in het verkeer.

Op 31 maart overleed de 22-jarige Mare Welkers, nadat ze was aangereden door een taxi op de Molukkenstraat. Beeld Het Parool

Landelijk kwamen er in 2016 629 mensen om in het verkeer. Dat zijn er 8 meer dan het jaar ervoor, blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het is weliswaar geen toename van 51, zoals in 2015, maar ook 2016 telde opnieuw meer dodelijke verkeersslachtoffers dan het jaar ervoor.

"Ik ben niet verbaasd over deze nieuwe stijging," zegt Felix Cohen,
directeur Veilig Verkeer Nederland (VVN) die pleit voor serieuze en structurele aandacht van het nieuwe kabinet. "Het moet heel normaal worden dat je niet reageert op oproepen en berichtjes vanuit de auto."

In een vorige maand verschenen manifest van (verkeers)organisaties, waaronder de ANWB, VVN, Fietsersbond en de gemeente Amsterdam, wordt afleiding in het verkeer, mede door smartphones, als 'groot en groeiend probleem' genoemd.

Zwarte dozen
In het manifest wordt een 'naturalistic driving'-onderzoek uit de VS aangehaald, waarbij onderzoekers middels camera's en zwarte dozen in het voertuig konden zien wat zich de laatste seconden voor een ongeval heeft afgespeeld.

Meer dan 60 procent van de bestuurders was direct voorafgaand aan het ongeval afgeleid, zo bleek. De smartphone speelt daarbij een grote rol: het risico van handelingen met een telefoon was 3,6 maal het normale risico en bij lezen en schrijven was dat 9,9.

Amsterdam
In Amsterdam nam het aantal dodelijke verkeersslachtoffers vorig jaar toe met één: van 11 in 2015 naar 12 in 2016. Het jaar dáárvoor stond de teller echter nog op 19. De helft van de Amsterdamse slachtoffers vorig jaar was fietser, drie waren wandelaar, twee automobilist en één persoon reed op een scoot­mobiel.

Eén van de ongelukken was eenzijdig, wat betekent dat er geen andere voertuigen bij betrokken waren; bij de overige ongelukken was vijf keer een gwone auto, drie keer een vrachtwagen, één keer een taxi en één keer een touringcar betrokken.

Dit jaar lijkt het aantal dodelijke verkeersslachtoffers in Amsterdam vooralsnog niet veel lager uit te komen. Na slechts vier maanden telt 2017 al acht dodelijke slachtoffers bij zeven verkeersongevallen.

Verkeersongelukken met dodelijke afloop in Amsterdam (2016)

Oktober 2016
Een 14-jarig meisje kwam in oktober bij het Oosterpark om het leven toen ze op de fiets op weg was van het Pieter Nieuwland College naar huis. Ze verongelukte na een aanrijding met een vrachtwagen die rechtsaf wilde slaan. De chauffeur zag het rechtdoor fietsende meisje over het hoofd.

September 2016
Een 34-jarige Amsterdammer werd 's nachts op de Nassaukade geschept door een politiebusje en overleed aan zijn verwondingen. De man zou door de klap tegen een geparkeerde auto aan zijn gevlogen, waarna hij op het wegdek belandde.

Juli 2016
Op het President Steynplantsoen in Oost kwam een vrouw om het leven toen zij op de fiets werd geschept door een vrachtwagen. Een getuige vertelde AT5 dat de wagen en de vrouw dezelfde bocht naar links wilden maken.

Mei 2016
Bij een eenzijdig ongeval op de Heemstedestraat in Nieuw-West overleed een automobilist nadat de man met zijn bestelwagen tegen de betonnen pilaar van een viaduct botste.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden