Recensie

Weer die virtuoze draai van de Coen Brothers: Inside Llewyn Davis (****)

Inside Llewyn Davis is veel minder uitzinnig dan eerdere films van de Coen Brothers, maar de film is volkomen raak in de typering van een man die niet voor het geluk geboren is. Een schitterende en exacte reconstructie van een tijdperk, met prachtige folkmuziek.

null Beeld Alison Rosa
Beeld Alison Rosa

We beginnen in een rokerige bar, en niet zomaar een bar, maar The Gaslight Cafe, MacDougal Street, in Greenwich Village. En dit is niet zomaar een moment, maar het jaar voordat Bob Dylan hier arriveert, begin jaren zestig, en de muziekgeschiedenis herschrijft. De mensen in The Gaslight Cafe, die in de openingsscène naar folkzanger Llewyn Davis (Oscar Isaac) luisteren, weten niet dat de nieuwe tijd aanstaande is.

Pijnbank
In de laatste beelden van Inside Llewyn Davis suggereren de gebroeders Coen, die hun personages graag op de pijnbank leggen, dat de the times they are a-changing, maar niet voor Llewyn Davis, gevangen in een onsuccesvolle carrière en een bijpassende persoonlijkheid. Er passeren diverse kansen om het tij te keren, maar dat deze niet worden aangegrepen, is een understatement.

Op een gegeven moment doet de zanger mee aan een studiosessie, waar hij samen met Justin Timberlake en Adam Driver het hilarische catchy nummer Please Mister Kennedy opneemt. Hij accepteert de cash, waardoor hij niet deelt in de royalty's. Driemaal raden hoe dat afloopt, hoewel de Coens het er niet inwrijven. Het komt als vanzelfsprekend langs, geaccepteerd als de regenbui op het hoofd van de pessimist.

Prachtige folkmuziek
De rol van Isaac, die alle nummers zelf zingt en speelt, is gebaseerd op het leven van Dave Van Ronk, een voorloper van de grote Bob. Maar de Coens maken geen biopic. Ze zoeken naar een schitterende en exacte reconstructie van een tijdperk, vullen dat onder leiding van T-Bone Burnett (ook al de man achter de succesvolle soundtrack van hun eerdere muziekfilm O brother where art thou?) met prachtige folkmuziek, en geven er dan een compleet eigen draai aan. Waarbij uiteenlopende acteurs als Justin Timberlake, John Goodman, Carey Mulligan en Adam Driver precies in die wereld lijken te passen.

Virtuoze rol
Inside Llewyn Davis is veel minder uitzinnig dan eerdere Coenfilms over het creatieve proces (denk ook aan Barton Fink), maar is volkomen raak in de typering van een man die niet voor het geluk geboren is. Maar, zeggen de broers, daar komt die muziek dus vandaan. En dat Oscar Isaac dat allemaal live op de set speelt en zingt is buitengewoon. Het woord past misschien niet bij Inside Llewyn Davis, maar het is een virtuoze rol.

Aan het eind blijft natuurlijk de onverzettelijkheid van Llewyn Davis over. Hij maakt zijn muziek en dat is wat hij doet. Hij zou beloond moeten worden voor zijn standpunt, maar daar doen de gebroeders Coen niet aan.

Inside Llewyn Davis
Regie: Ethan en Joel Coen
Met: Oscar Isaac, Carey Mulligan, John Goodman, Justin Timberlake

Lees vandaag (04-12) meer in Het Parool: 'De Coens zijn terug: Zanger-acteur Oscar Isaac en muziekproducer T-Bone Burnett over de romantiek van het 'niet doorbreken'.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden