Weer Amsterdams succes bij internet-Oscars

De website tomtomsecrets.com

AMSTERDAM - De geheimen van TomTom hebben het Amsterdamse reclamebureau Black Magic Marker een Webby opgeleverd, de meest begeerde prijs in de internetwereld. Maandagnacht wordt de prijs uitgereikt.

De Webby is voor de internetwereld wat een Oscar is voor filmmakers: de belangrijkste prijs die er te winnen valt. Net als bij de Oscars is er een onafzienbare rij prijzen; de Webby's kennen zeventig verschillende categorieën - en voor elke categorie is er naast de officiële prijs ook nog eens een publieksaward.

Eén van die categorieën is 'consumentenelektronica', voor degene die het afgelopen jaar het beste via het web een toepassing onder de aandacht heeft gebracht. De jury passeerde de genomineerde Samsung, Wired en reclamegigant DDB en koos voor de TomTomcampagne van het drie jaar oude Amsterdamse Black Magic Marker.

''Dit is echt een hele grote prijs,'' zegt Annick Benerink van Black Magic Marker. ''De kans dat je hem wint, is heel klein. En we hebben gewonnen van de internationale reclamebureaus van Nikon en Samsung, die miljoenenbudgetten hebben.''
Het bedrijf maakte vorig jaar in opdracht van TomTom een website waar de nadruk wordt gelegd op onbekende functies van een TomTom-apparaat: tomtomsecrets.com.

Het was een lastige opdracht, want TomTom laat zich er juist op voorstaan dat zijn apparaten zonder handleiding te gebruiken zijn. Maar het bedrijf merkte dat veel functies ongebruikt bleven. ''Veel bezitters gebruiken hun TomTom alleen om routes uit te stippelen, terwijl je er veel meer mee kan.''

Alsof het uitgelekte bedrijfsgeheimen zijn, laat Black Magic Marker op de site negen voorbeelden zien, van een tip om files te omzeilen, via uitleg hoe de gebruiker de routebeschrijvingen in het vervolg zelf kan voorlezen tot de beschrijving hoe een Ipod is aan te sluiten of een audioboek kan worden afgespeeld.

Zonder veel publiciteit trok Tom-Tom's Secret Services in de eerste drie maanden na de lancering ruim een miljoen bezoekers. En dat terwijl de site in amper zes weken door vijf mensen uit de grond werd gestampt.

Black Magic Marker meldde de website zelf aan bij de Webbyjury. en werd daarmee één van tienduizend inzendingen. Alleen uit Nederland al werden 43 sites genomineerd voor een prijs.

Een andere site van Black Magic Marker, wo2online.nl kreeg een eervolle vermelding van de Webby-organisatie. Ook de Amsterdamse blogger Nalden.net krijgt zo'n 'honoree', voor 'outstanding caliber of work'.

Muzikant Eboman en reclamebureau CCCP gingen Black Magic Marker vorig jaar voor. Eerder won onder meer het Amsterdamse Fabchannel de prijs voor zijn concertregistraties. Het kon niet voorkomen dat het bedrijf eerder dit jaar over de kop ging.

Magic Marker reist met zes medewerkers af naar New York. Maar een speech voor de uitreiking heeft Benerink nog niet klaarliggen. ''Ik weet nog niet wat ik ga zeggen. Maar het moet iets origineels worden.'' Die toespraak mag uit maximaal vijf woorden bestaan, een gebruik dat sinds de start van de Webby's twaalf jaar geleden als ijzeren regel geldt. (HERMAN STIL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden