Websurfen via huiskamer-tv rukt op

Kiekjes op website Flickr zijn in een apart venster te bezichtigen tijdens het tv-kijken. Onderin beeld een keuzemenu.

AMSTERDAM - Internetsurfen op de televisie is in aantocht. De tv-fabrikanten hebben er fraaie namen voor, zoals Internet@tv, Net TV of Medi@2. Probleem is: zoveel namen, zoveel systemen, die niet makkelijk met elkaar overweg kunnen.

Oneerbiedig heet het nieuwe mediasnufje ook wel Teletekst 2.0, omdat allerlei tekstdiensten, zoals het weerbericht of de programmagids, via één druk op de afstandsbediening op het tv-scherm getoond worden.

Maar ook filmpjes op YouTube, Flickr-foto's en video's van CNN komen straks rechtstreeks vanaf het web op de tv de woonkamer binnen. Buienradar.nl is al gestrikt om weerplaatjes te leveren. Restaurantgids Iens brengt eetrecensies.

Die afstandsbediening is essentieel: internet op de tv bestaat al jaren, maar tot nog toe zijn er allerlei extra kastjes, kabels en zappers bij nodig.

Samsung toonde deze week in Amsterdam een nieuwe generatie Internet@tv, een tv-toestel waarbij webtoegang in de afstandsbediening is ingebakken. Internet zit standaard in het bedieningsmenu van de tv.

Philips komt over enkele weken met zijn versie, Net TV, op de markt. Sony, LG, Pioneer en Panasonic volgen niet veel later.

Nadeel van de web-tv's is dat de meeste fabrikanten de controle houden over het aanbod van websites. Bij Samsung verschijnt onderin beeld een balk met een keuzemenu, aanklikbaar met de zapper.

Ook Philips kiest liever zelf zijn partners uit die video's en informatie leveren op zijn apparaat Net TV, zoals PSV, Iens en Buienradar.

Veel webdiensten zijn bereid de hardwarefabrikant te betalen voor de doorgifte van hun pagina's.

Er zit geen webbrowser ingebouwd in de internet-tv's. Samsung, Sony en Toshiba gebruiken in plaats hiervan het besloten web-tv-platform Widget Channel dat Yahoo en Intel hebben ontwikkeld. De fabrikanten hopen zo de controle te houden over eventuele reclame-inkomsten, die zij kunnen delen met de leveranciers van de webpagina's. De kijker wordt gegijzeld via het gemak van zijn afstandsbediening. Immers, zappen en surfen met een toetsenbord is onhandig.

Welke Nederlandse websites er straks op de tv te zien zijn, is nog lang niet duidelijk. Wie een web-tv -toestel aanschaft, moet dus nagaan of bijvoorbeeld YouTube of Buienradar wel of niet in het aanbod zitten.

Bijkomend probleem voor de consument is dat er geen standaardtechnologie bestaat voor het navigeren door websites op een tv. Diverse fabrikanten hanteren eigen kwaliteitsnormen en videoformaten, die onderling lang niet altijd gemakkelijk uitwisselbaar zijn.

Raymon Mesterom, marketingmanager bij Samsung, verwacht dat de consument ondanks de economische crisis bereid is dit jaar nog de portemonnee te trekken voor de peperdure tv-toestellen waarin web-tv is ingebouwd.

''De televisiemarkt als geheel krimpt dit jaar tien procent, maar de verkoop van toestellen die extra diensten en nieuwe snufjes bieden, zal enkele procenten groeien.''
Door de verslechterende economie hebben mensen bovendien meer behoefte aan entertainment thuis, denkt Mesterom. Hij schat dat de helft van de platte tv's die zijn concern dit jaar op de markt brengt, voorzien is van web-tv.

De prijzen liegen er niet om, duizend euro is bij Samsung al gauw het prijskaartje, maar grotere beeldformaten komen makkelijk boven de tweeduizend euro.

Samsungs topmodel van drieduizend euro combineert web-tv bovendien met een nieuwe, haarscherpe beeldtechniek, waarbij led-licht het traditionele lcd-beeld vervangt. Het stroomverbruik van led-tv's ligt veertig procent onder dat van een lcd-monitor.

De kabelsalade in de woonkamer kan beperkt blijven doordat het web draadloos binnenstroomt in de tv. Daar is dan wel een snel webabonnement plus modem bij nodig. (MARC LAAN)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden