'We zijn overal welkom behalve in Amsterdam'

Historische zeilschepen worden verjaagd uit Amsterdam, zeggen de schippers van de zogenoemde bruine vloot. Met een parade op het IJ werd zondag gedemonstreerd voor behoud van de nautische stoffering.

Op de Sumatrakade werd actie gevoerd tegen het verdwijnen van aanlegplaatsen.Beeld Patrick Meershoek

De Wadden zijn natuurlijk een prima bestemming, net als de historische stadjes aan het IJsselmeer. Maar uiteindelijk, vertelt schipper Peter Hassing van de Tsjerk Hiddes uit Franeker, willen de meeste gasten toch ook graag even in Amsterdam rondkijken. "Al is het maar een paar dagen voor een rondvaart door de grachten en een bezoek aan het Anne Frank Huis."

Amsterdam is dus van vitaal belang voor de bruine vloot, de ongeveer driehonderd historische zeilschepen in Nederland die tegen betaling passagiers meenemen voor een weekeinde, een week of langer op het water. En uitgerekend Amsterdam heeft met ingang van dit jaar de deur dichtgegooid voor deze zeilschepen.

"We zijn overal welkom, behalve in Amsterdam," zegt Hassing het spandoek op zijn boot na." Dat niet meer welkom zijn, behoeft enige nuance. De Sumatrakade op het Java-eiland, voorheen de vaste aanlegplek van bijvoorbeeld de Tsjerk Hiddes, is op last van de Amsterdamse Havendienst vrijgemaakt voor de vrachtvaart. De historische schepen vallen sinds januari onder het nautisch regime voor de commerciële passagiersvaart, net als de riviercruiseschepen bij het Centraal Station.

Hetzelfde bedrag
Dat is vreemd, zegt bestuurslid Pam Wennekes van de Vereniging voor Beroepschartervaart, ook aan boord aanwezig. "De historische schepen zijn gemiddeld 25 meter en hebben misschien dertig gasten aan boord. De cruiseschepen zijn 135 meter lang en hebben accommodatie voor tweehonderd mensen. Een heel ander verdienmodel, en toch moeten beide schepen hetzelfde bedrag voor een ligplek betalen."

De gemeente onderzoekt momenteel de mogelijkheid om bijvoorbeeld op IJburg plek te zoeken voor de bruine vloot. Wennekes: "Wellicht kunnen we daar vanaf volgend jaar terecht. Wij vinden dat een overgangsregeling op zijn plaats was geweest. Op de hele Sumatrakade bijvoorbeeld is nog vrijwel geen vrachtschip te bekennen. Wij hadden daar best nog een jaar kunnen liggen."

De Havendienst besliste anders, ook omdat er van bewoners langs de kade nogal wat klachten waren binnengekomen over de bedrijvigheid op en bij het water. Aan boord van de Hiddes ligt een overzicht van de aard van de klachten, en dat maakt vooral indruk vanwege de sensitiviteit van de klagers.

Slachtoffer drukte
Meldingen over het lawaai van kinderen bijvoorbeeld, een generator of de auto van de schipper die fout geparkeerd staat. Wennekes vermoedt dat de bruine vloot het slachtoffer is geworden van de politieke wens om de toeristische drukte in de stad aan te pakken. En dan met name de ontspoorde praktijken rond de particuliere verhuur van logies.

"Ook op de historische schepen worden kamers verhuurd als er niet wordt gevaren. Het is een welkome bron van extra inkomsten. Mooi zeilweer is het hier maar honderdvijftig dagen per jaar."

Het varend protest van een tiental schepen op het IJ moet de aandacht van de pers en de politiek trekken. Steun hebben de schippers al van gemeenteraadslid Ger Jager van de PvdA die de bruine vloot beschouwt als de nautische stoffering van de binnenstad, en vindt dat er een vaste plek achter CS moet worden gecreëerd voor de zomermaanden, en een plek in Noord voor de andere seizoenen. Het gedetailleerde reddingsplan van Jager heeft hem de waardering van de vloot opgeleverd, getuige een spandoek met zijn naam.

Of het plan ook zal kunnen worden uitgevoerd is natuurlijk de vraag. De PvdA staat sinds de vorige verkiezingen niet meer aan het roer, maar staat met de andere partijen uit de oppositie het dek te schrobben van het partyschip Amsterdam.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden