We staan komende jaren fors langer in de file

Nederlanders zullen de komende jaren nog veel langer in de file staan. Het verlies aan reistijd voor gebruikers van de hoofdwegen neemt tot 2023 naar schatting met 35 procent toe. Miljardeninvesteringen in uitbreiding van de wegcapaciteit helpen onvoldoende.

Beeld anp

Op de ochtend dat de ANWB een nieuw filerecord van 970 kilometer meldde, stuurde minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) vandaag cijfers en ramingen van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid naar de Tweede Kamer. Door de files zal de onvoorspelbaarheid van de reisduur ook fors toenemen, blijkt uit het rapport.

Waar Nederland in 2005 nog 7 miljoen personenauto's telde, waren dat er vorig jaar 8,2 miljoen. Op de hoofdwegen legden alle voertuigen samen in 2005 nog 60,4 miljard kilometer af, tegen 71,1 miljard kilometer vorig jaar. De filevertraging nam fors toe.

Steeds langer onderweg
Ook is het voor weggebruikers steeds lastiger in te schatten hoe lang ze onderweg zijn. Door de blijvende, gestage groei van het verkeer zal een reis in ieder geval steeds langer duren.

Voor 2019 verwachten de deskundigen 2,2 procent meer verkeer op de hoofdwegen en daarna tot 2023 steeds 1,5 procent meer verkeer per jaar. Ook het aantal treinreizigers blijft toenemen, evenals vervoer in de luchtvaart en het goederenvervoer.

De regering trekt 19 miljard euro uit tot 2030 om duizend kilometer aan rijstroken aan te leggen en knelpunten op te lossen - onder meer op de A2 van Amsterdam naar het zuiden. Ook worden spitsstroken verbouwd tot rijstroken.

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden