We need to talk about Kevin ****

null Beeld

Regie: Lynne Ramsay
Met: Tilda Swinton, John C.Reilly, Ezra Miller

De titel van de film van Lynne Ramsay (naar de gelijknamige roman van Lionel Shriver) is geen zin die voorkomt in het scenario, maar hij brengt ons wel in een wereld waar opvoeders zich zorgen maken over Kevin. En gelijk hebben ze, want twee dagen voor zijn zestiende verjaardag richt Kevin een bloedbad op zijn school aan.

In de verpletterende roman van Shriver ligt het perspectief bij de moeder van Kevin, die in een aantal brieven aan haar voormalige echtgenoot de gebeurtenissen voor en na de fatale dag beschrijft, een hartverscheurende biecht over een falend moederschap.

De Schotse filmmaakster Ramsay (Morvern Callar) schreef het scenario op het lijf van actrice Tilda Swinton, die in alle scènes zit en de rol van haar leven speelt. Zonder het gebruik van een voice-over springt de film bijna delirisch heen en weer in de tijd, heen en weer tussen de realiteit, de nachtmerries en de vervlogen dromen van Eva, een vrouw die tegen haar zin een kind krijgt om het huwelijk met haar man (John C.Reilly) te redden.

Maar we treffen haar eerst aan in een soort droombeeld, als ze het middelpunt is in het bizarre jaarlijkse tomatengevecht in het Spaanse Buñol en onder de tomatenpulp door de menigte op handen wordt gedragen. Het is een verwijzing naar haar carrière als succesvol reisboekenschrijfster en het introduceert de beladen kleur rood die in elke vorm terugkeert om ons te herinneren aan het bloed dat zal vloeien.

Ontwaakt uit haar droom komt ze erachter dat haar hele huis en auto onder de rode verf zit; het lijkt alsof ze een groot deel van de film bezig is vlekken en schandvlekken te wissen. Terwijl ze boodschappen doet wordt ze hard in haar gezicht geslagen door een andere vrouw en bij de kassa komt ze erachter dat iemand al haar eieren heeft stuk geprikt. Ze ondergaat het, alsof ze een straf moet uitzitten.

Het is duidelijk dat ze zichzelf straft voor de daden van haar zoon, door Ezra Miller als een kille psychopaat gespeeld, die het leven haat dat zijn moeder hem heeft gegeven. Een van de manieren om zijn moeder te kwetsen is te zorgen dat zijn vader een heel andere Kevin te zien krijgt; het gebroken huwelijk van zijn ouders is slechts één van zijn trofeeën.

In We need to talk about Kevin verandert het alledaagse gezinsleven in een gruwelkabinet. Er zit een ogenschijnlijk moment van warmte tussen moeder en zoon als zij haar zieke zoon voorleest uit een kinderboek over Robin Hood. Voor het eerst lijkt de jongen oprechte belangstelling voor iets te tonen. De moeder mag hopen op een emotionele connectie, maar in de jongen begint een gruwelijk plan te rijpen.

We need to talk about Kevin brengt ons naar een heel duistere plek, maar zoals het prachtige proza van Shriver ons door de roman voert, zo is de fenomenale rol van Tilda Swinton de reden om deze film te gaan zien. (Mark Moorman)

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden