'We moeten niet vergeten dat de haven de basis is van onze welvaart'

Amsterdam springt onvoorzichtig om met zijn havengebied, zegt werk­gevers­voorzitter Hans de Boer. 'We moeten niet vergeten dat dit de basis is van onze welvaart.'

Hans de Boer: 'Amsterdammers weten altijd precies wat ze in de aanbieding hebben, maar met de haven ligt het net even anders.' Beeld anp
Hans de Boer: 'Amsterdammers weten altijd precies wat ze in de aanbieding hebben, maar met de haven ligt het net even anders.'Beeld anp

De haven zit in Amsterdam in het verdomhoekje, zegt Hans de Boer (62). De stad lijkt het belang van de Amsterdamse haven voor de rest van het land weleens te vergeten, zei de voorzitter van werkgeversorganisatie VNO-NCW vrijdagavond bij het jaarlijkse Havengildediner.

En als hij zijn speech nog wat toelicht: "Dat betekent dat je niet zomaar even een fietsbrug over het IJ kunt leggen en al het scheepvaartverkeer kunt hinderen."

Sta-in-de-weg
De deze week gelanceerde plannen om rond de haven veertig- tot zeventigduizend woningen te bouwen, zijn ook zoiets. Die woningen zijn ondenkbaar zolang daar ook industrie zit. De bouwplannen botsen dus frontaal met de belangen van bedrijven als ICL, Bunge en Eggerding, die nu in grote onzekerheid zitten. En dat terwijl die bedrijven nog maar drie jaar geleden de belofte kregen dat ze tot 2040 in de haven kunnen blijven.

De bouwplannen zijn volgens De Boer al snel een sta-in-de-weg voor alle voornemens om de haven te verduurzamen. In de toekomstvisies van het Amsterdamse Havenbedrijf wordt de haven de batterij van de stad en een brandpunt voor de circulaire economie die van afval weer grondstoffen maakt.

Maar De Boer voorspelt dat bedrijven nu wel twee keer nadenken voordat ze investeren in bijvoorbeeld recycling dicht bij woonbuurten. "Die denken nu: mag dat eigenlijk wel?"

Achteloosheid
De Boer is bezorgd over de achteloosheid waarmee met de haven wordt omgesprongen. Hij houdt van de stad waar hij elf jaar heeft gewoond. Als jongen in Friesland stond voor hem als een paal boven water: dáár wilde hij studeren. De zelfbewuste blijmoedigheid van de Amsterdamse studenten die hij leerde kennen als begeleiders op zeilkampen werkte aanstekelijk.

"Amsterdammers weten altijd precies wat ze in de aanbieding hebben, maar met de haven ligt het net even anders. En dat terwijl de haven al sinds de Gouden Eeuw aan de basis staat van de welvaart van zo'n beetje heel Nederland."

Daarmee wil hij niet zeggen dat de rijksoverheid moet ingrijpen als de stad de plannen voor een brug doorzet. De Boer vraagt zich hardop af of een brug echt nodig is. "Op het stadhuis willen ze een zichtbare verbinding met de overkant. Ik zal niet zeggen dat het onzin is, maar of het echt zo moet? Kunnen we dit probleem niet beter oplossen met een creatieve, veilige, leefbare tunnel?"

Grote bron van werkgelegenheid
"Het belang van de haven voor het achterland is groter dan het publiek in Amsterdam lijkt te beseffen," zegt De Boer. In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen zal VNO-NCW zich daarom meer gaan roeren om de haven bij Amsterdammers onder de aandacht te brengen.

De haven is immers ook een grote bron van werkgelegenheid. De Noordzeekanaalhavens zijn goed voor 70.000 banen tegen 39.000 op de Zuidas, rekent De Boer voor. En het is niet alleen werk voor hoogopgeleiden. "In een stad wonen niet alleen creatievelingen, IT-specialisten en wetenschappers. In de stad moet ook werk zijn voor mensen die voldoening halen uit logistiek en nieuwe maakindustrie."

Mainport
"Met Schiphol en internetknooppunt AMS-IX is de haven de derde mainport van Amsterdam. We vergeten weleens waar onze welvaart vandaan komt. In het verkeer van goederen, personen en data zijn wij gewoon de top van de wereld. Met die mainports verhogen we de productiviteit van alle andere Amsterdamse bedrijven. Daarom komt het Europees Geneesmiddelenbureau EMA nu naar Amsterdam."

Die door loting beslechte komst van het EMA was wel een dubbeltje op zijn kant. Volgens De Boer is dat een reden te meer om de haven niet te vergeten. "De Amsterdamse economie gaat geweldig en dat gaat soms bijna vanzelf. Maar dat mag er niet toe leiden dat we onvoorzichtig omspringen met die oude, trouwe haven

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden