Plus

We Margiela

Kan een gezamenlijk creatief proces democratisch zijn? Of is hiërarchie onvermijdelijk? Het beroemde modehuis Maison Martin Margiela presenteerde zich aan de buitenwereld als een gesloten bolwerk van individuen die samen één visie uitdroegen.

Mike Peek
We Margiela Beeld
We MargielaBeeld

Bij presentaties hadden medewerkers bijvoorbeeld identieke jassen aan. Margiela zelf, zo horen we in deze ­documentaire, was op kantoor niet te beroerd om de stofzuiger ter hand te nemen.

We Margiela vertelt over opkomst, gloriedagen en neergang van het ­bedrijf. Kenmerkend is dat Margiela's ego geen enkele rol speelde. De labels van het huis waren blanco en hij liet zich nooit fotograferen, filmen of ­interviewen over zijn persoon. Toen hij gebrouilleerd raakte met de pers, lichtte Margiela zelfs zijn collecties niet meer toe.

Over die onzichtbaarheid werd twee jaar geleden al de korte documentaire The artist is absent gemaakt. Ook in We Margiela is het mysterie de hoofdrolspeler. Mede-oprichter Jenny Meirens, in juli overleden, horen we alleen terwijl we een wit scherm zien ('wit is de kleur waar mensen zichzelf op projecteren'), Margiela zelf komt uiteraard helemaal niet in het stuk voor.

Sekte
De Rotterdamse producent Mint Film Office voelt zich duidelijk verwant aan zijn werkwijze. De documentaire heeft officieel geen individuele regisseur en stelt continu de vraag waarmee deze recensie begon.

Toch lijkt het antwoord daarop een gedecideerd 'nee'. Maison Martin Margiela was juist door het mysterie een soort sekte. Dat wij-gevoel heerste tussen de medewerkers onderling, maar Margiela zat zelf op de bovenste verdieping en daar kwamen zij eigenlijk nooit. Dus sekte? Zeg gerust religie. Toen Margiela zijn bedrijf verkocht, was er al snel geen wij meer over.

We Margiela is ondanks het onderwerp een vrij conventionele documentaire met archiefmateriaal en keurig gekaderde interviews. Die zijn vooral interessant, omdat veel oud-medewerkers geobsedeerd lijken door hun tijd bij het modehuis, maar nog steeds niet helemaal begrijpen waar ze precies onderdeel van uitmaakten.

We Margiela

Regie Menna Laura Meijer
Te zien in De Balie, Rialto

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden