Schuim

'We lanceren een sok en daar nemen we de tijd voor'

Hans van der Beek doet elke dag verslag van feesten, presentaties en andere belangrijke bijeenkomsten in Amsterdam. Vandaag: lancering van een sok.

Henk Werksma, Joost van Beek en Norbert Quettier van sokkenlabel Effio. Speciale aandacht voor het pochet. 'Dat is ook een sok. Multifunctioneel, hè'Beeld Schuim

Dat valt toch wel mee, die snijdende kou, denk ik nog, maar dat was voordat ik op het pontje naar Noord stapte. Gelukkig heb ik Johannes. Zo noem ik, volkomen terecht, de lange lammycoat die ik heb geërfd van Johannes van Dam.

Zijn dierbare vriendin en mijn ­Paroolcollega had de droevige taak na zijn overlijden zijn huis leeg te ruimen. Ze zag die lammy en dacht, woorden van die strekking: wie is de grootste joekel die ik ken? Ze kwam bij mij uit.

Op zich zorgwekkend, maar dat heb ik een plekje gegeven. Ik heb nu de fijnste winterjas van Amsterdam en hij hoefde maar twee maten te worden ingenomen. Ik draag die Parooljas met ere.

Het is feest in Eye, in de giftshop dan. Daar is deze avond de lancering van een nieuwe sok. Lees deze voorafgaande zin gerust nog een keer, alle begrip.

Een sok.

Lancering.

Het duurt van 19.00 tot 22.00 uur. Dat is drie uur voor een sok. Ik ben stipt op tijd, iets te vroeg zelfs. Dat is dat verslaggevershart van me.

Het wordt geen groot event, waarschuwt de afdeling pr me vooraf nog, maar daar trap ik niet in. Vanavond lanceren we een sok en daar nemen we de tijd voor.

De giftshop staat vol ijsbakken met drank en er zijn kaasjes en zoutjes. Ik zie een wand met sokken aan een hangertje.

Iemand: "Wat vind je?"

De ander: "Echt gaaf, écht gaaf."

Laat ik dan ook maar eens goed kijken, naar die sokken.

De basis is donker, zwart, blauw ook, en er zitten figuurtjes op. Ook weer geen heel spannende figuur­tjes, denk ik nog, maar dan krijg ik mijn epifanie.

Eye! Het zijn Eyes!

Eerst maar eens een glas wijn, dat lijkt me voor iedereen het beste.

"Vindt u het mooi?" vraagt Norbert Quettier. Hij is van het sokkenlabel.

Een Eye, of zie ik dat verkeerd?

Schuimverslaggever Hans van der BeekBeeld Linda Stulic

"Dat was eigenlijk de knipoog in de sok. Het is een mooi paar sokken. Dus daar bouwen we een feestje omheen."

Speeches zijn er niet. Ik vind dat een gemiste kans. Ik had graag twee of drie praatjes beluisterd naar het ontstaan, de diepere achtergrond en ook gewoon de keuze voor deze sok. Ik zal met mijn vragen naar de bron moeten.

Marjolijn Bronkhuyzen van Eye: "Wij zijn in onze giftshop altijd in voor bijzondere en unieke producten die kwaliteit uitstralen."

We hebben het over een sok, toch?

"Dat maakt niet uit. Het kan ook een bril zijn. Of een dienblad."

Er staat mij nog minstens twee fijne borrels te wachten, hoor ik net.

Tips? Mail naar schuim@parool.nl

Wat lancering van een sok
Waar Eye, IJpromenade
Wie Henk Werksma, Joost van Beek, Norbert Quettier, Marjolijn Bronkhuyzen, Marjan Vos
Wanneer donderdag 1 maart, 19.00 tot 22.00 uur

Drank en spijs **
Sfeer ***
Hans loopt nu ook op sokken met ogen

Marjolijn Bronkhuyzen (Eye) en Katrien Gottlieb (360 Magazine): 'Jij bent er ook als de sokken bij'Beeld Schuim
Team giftshop: Marjan Vos, Susan van Hengstrum, Sjoerd Niekamp en Lygia van Sauers. 'De livemuziek komt zo'Beeld Schuim
Albert Casan, Miguel Sucasas en Bryony Burns (BB Trio) houden de sfeer er inderdaad flink inBeeld Schuim
Aris Ham, Andries Gouw, Erik den Hartog en Jeffrey Boensma. 'Filiaalmanagers, inkopers, fans'Beeld Schuim
Jeroen van Baren en Dina van Geel van Effio, en fotograaf Anne Eigenraam. Twee van de drie dragen sokken met Eyes. 'Ze zitten lekker, hoor'Beeld Schuim

Wekelijks een overzicht van de nieuwste hotspots, uitgaanstips, films en restaurants in je mailbox? Schrijf je dan nu in voor de Stadsgids-nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden