We blijven oerhollandse merken trouw: Hema onmisbaar
De trouw van Nederlanders aan oer-Hollandse merken is groot, maar er is wel een verschuiving zichtbaar van oude liefdes naar Nederlandse onlinemerken. Hema blijft het meest onmisbare merk, gevolgd door Kruidvat, dat eerder op de derde plaats stond.
Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde top 100 van Onmisbare Merken van Eurib, die voor de vierde keer is samengesteld.
Webwinkel Bol.com heeft het oude vertrouwde Blokker met gemak uit de top 3 verstoten. Verder laten het onlinebetalingssysteem iDeal en weersite Buienradar.nl zich voor het eerst bij de eerste tien zien.
De onverwoestbare liefde van Nederlanders voor merken van eigen bodem is zichtbaar in de hele top 100. 'In de top 10 zijn acht merken van Nederlandse origine', aldus de onderzoekers. In de hele lijst geldt dat voor 73 procent van de namen.
In de top komen de stereotypen over mannen en vrouwen duidelijk naar voren: mannen gaan voor nieuws, sport en gemak met alweer de NOS op 1, Bol.com op 2 en Google op 3 . Vrouwen gaan voor praktische zaken met respectievelijk Hema, Kruidvat en Ikea in hun top 3.