We blijven oerhollandse merken trouw: Hema onmisbaar

De trouw van Nederlanders aan oer-Hollandse merken is groot, maar er is wel een verschuiving zichtbaar van oude liefdes naar Nederlandse onlinemerken. Hema blijft het meest onmisbare merk, gevolgd door Kruidvat, dat eerder op de derde plaats stond.

ANP/Redactie
De onverwoestbare liefde van Nederlanders voor merken van eigen bodem blijft aanhouden. © ANP Beeld
De onverwoestbare liefde van Nederlanders voor merken van eigen bodem blijft aanhouden. © ANP

Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde top 100 van Onmisbare Merken van Eurib, die voor de vierde keer is samengesteld.

Webwinkel Bol.com heeft het oude vertrouwde Blokker met gemak uit de top 3 verstoten. Verder laten het onlinebetalingssysteem iDeal en weersite Buienradar.nl zich voor het eerst bij de eerste tien zien.

De onverwoestbare liefde van Nederlanders voor merken van eigen bodem is zichtbaar in de hele top 100. 'In de top 10 zijn acht merken van Nederlandse origine', aldus de onderzoekers. In de hele lijst geldt dat voor 73 procent van de namen.

In de top komen de stereotypen over mannen en vrouwen duidelijk naar voren: mannen gaan voor nieuws, sport en gemak met alweer de NOS op 1, Bol.com op 2 en Google op 3 . Vrouwen gaan voor praktische zaken met respectievelijk Hema, Kruidvat en Ikea in hun top 3.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden