Waternet jaagt op wanbetalende booteigenaren

Eigenaren van plezierboten die geen binnenhavengeld hebben betaald, moeten oppassen. Waternet maakt namelijk flink jacht in en rond de grachtengordel. Het gemeentelijke bedrijf sleepte in 2013 meer dan vijf keer zoveel vaartuigen van wanbetalers weg als in 2012.

null Beeld Mats van Soolingen
Beeld Mats van Soolingen

'We hebben het zwaartepunt verlegd van het wegslepen van wrakken naar het weghalen van boten zonder vignet,' zegt Diane Kleinhout van Waternet. Bedoeld wordt het BHG-vignet, het binnenhavengeldvignet.

'In 2012 hebben we 91 plezierboten zonder BHG-vignet weggesleept, 238 verkeerd aangemeerde vaartuigen en 716 wrakken. In 2013 ging het om 500 vaartuigen zonder vignet, 190 verkeerd aangemeerde vaartuigen en 532 wrakken.'

Verhoging havengeld
De tarieven voor plezierboten zijn de laatste jaren sterk verhoogd. Betaalde een eigenaar in 2010 nog 17,60 euro per strekkende meter voor zijn vaartuig, met ingang van 1 januari 2013 ligt dit bedrag op 31,50 euro. Als gevolg van deze verhoging proberen meer mensen onder betaling van het havengeld uit te komen, zegt de gemeente. Het was voor de gemeente de belangrijkste reden om de controle op te voeren.

'Sinds 1 april 2013 maken we gebruik van vignetten met een elektronische chip erin,' zegt Kleinhout. 'Daarvoor werkten we altijd met stickers. Ook hebben we toen een samenwerkingsovereenkomst gesloten met Cition, het bedrijf dat zich voor de gemeente bezighoudt met parkeerzaken. Dat controleert de boten met handscanners, waardoor het mogelijk is veel sneller alle vaartuigen af te gaan.'

Veiling
Van de weggesleepte boten wordt ongeveer de helft opgehaald door de eigenaren. Zij moeten alsnog het binnenhavengeld betalen, plus de sleep- en bewaarkosten. Een kwart van de verwijderde vaartuigen wordt door Waternet vernietigd, omdat ze te krakkemikkig zijn om nog verkocht te worden. Het resterende kwart wordt geveild.

Volgens Kleinhout wordt dankzij de strengere aanpak de kans een stuk kleiner dat mensen onder de bootbelasting uitkomen.
'Vroeger konden ze het risico nemen, omdat we niet de capaciteit hadden om alle boten te controleren. Tegenwoordig wordt gepoogd alle boten twee keer per jaar te controleren. We zien dat steeds meer mensen gewoon betalen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden