Schuim

Water van de biertap: de wereld is gek geworden

Schuimverslaggever Hans van der Beek doet elke dag verslag van feesten, presentaties en andere belangrijke bijeenkomsten in Amsterdam. Vandaag: de uitbreiding van de ADCN Hall of Fame.

Nieuw in de ADCN Hall of Fame: designers Jacques Koeweiden (l) en Paul Postma: 'Dit voelt als een eindecarrière- of bijnadoodmoment.' Beeld Schuim

Hall of fame, dat ken ik van Hollywood, ja. Maar er is dus ook gewoon een ADCN Hall of Fame. Dat zijn reclamejongens. Vanavond worden er twee bijgezet.

Een heldengalerij van reclamemakers: je kunt dat schaamteloos noemen, maar dat moet je niet willen, daar is het veel te hilarisch voor.

Al heb ik nog nooit gehoord van zo'n Hall voor keurslagers en zelfs niet van journalisten en dat volk is ook behoorlijk blij met zichzelf.

Bij binnenkomst in het Stedelijk Museum - toe maar, kunstenaars onder elkaar - krijg ik een flesje Heineken aangeboden, maar verderop zie ik een tap en dat heb ik liever.

De tap staat omgedraaid, het is blijkbaar zelfbediening. Maar dan: in de tap zit water. Zonder te liegen, ik heb dat toch minstens een halve minuut staan verwerken. Bier niet van de tap, alleen in de fles. En water van de biertap. De wereld is definitief gek geworden.

"Mooi hè," zegt Lennart Booij. "Ze noemen het courtesy of the house, want zo word je minder snel dronken. Maar uiteindelijk drink je wel meer bier."

Zo is het. Met zo'n watertje tussendoor kun je veel langer doordrinken voordat het te gek wordt.

This one is on us, is de slogan ook nog. Een rondje van Heineken dus. Van gratis kraanwater.

Dit moet je in de kroeg eens proberen, potjandikkie, met zes vrienden. Oké, mijn beurt, hier een meter kraanwater. This one is on me, boys!

Ik vat het even samen. Heineken presenteert iets nieuws. Een cadeautje dat gewoon gratis is, en je gaat er ook nog eens meer Heineken van kopen.

Bril-jant.

Ik begin langzaam te begrijpen waarom er een Hall of Fame van de reclame is. De jongen (m/v) die dit Heinekengeintje heeft bedacht, mag van mij meteen worden bijgeschreven.

Schuimverslaggever Hans van der Beek Beeld Linda Stulic

Ook kom ik vanavond twee mannen tegen die een eigen wodka presenteren. Wodka van tulpen.

Excuus? Kan dat? En horen ze dan vaker de grap wat er dan eigenlijk te klagen was in de oorlog?

Ja, en ja.

Marcel Vosse en Wouter Vos, twee enthousiaste moonshiners, kwamen erachter dat tulpen heel voedzaam zijn, met koolhydraten en zo. Dus wilden ze eens tulpenwodka stoken.

Het probleem bleek: tulpen zijn één grote gifbelt, dus kwamen ze uit bij de biologische boer. Bos: "Die rekent meteen per bol in plaats van per kilo."

Hoe dan ook, vanavond is de ­wereldpremière van Veld Tulpenwodka.
Dus wodka van hongerwintervoedsel en gratis kraanwater als gunst voor meer betaalde Heineken. Bij nader inzien: excuus. Deze jongens horen thuis in het Stedelijk Museum.

Tips? Mail naar schuim@parool.nl

Wat Uitbreiding ADCN Hall of Fame
Waar Stedelijk Museum, Museumplein
Wie Dinesh Sonak, Jacques Koeweiden, Paul Postma, Thijs Biersteker, Darre van Dijk, Marjolijn Meynen, Jochem Leegstra, Eva Ruiz, Mark van Iterson
Wanneer donderdag 1 december, van 19.30 tot 23.00 uur

Drank en spijs ***
Sfeer ***
Hans is dol op poestanootjes en reclamejongensfeestjes

Het ADCN-bestuur. Directeur Dinesh Sonak (m) en de twee covoorzitters (ook gewoon twee weer) Richard van der Laken (l) en David Schellenberg Beeld Schuim
De gastheer en -dame. Stedelijkcurator Lennart Booij en Fleur Schoonhoven van Young Stedelijk. En de ADCN Annual Beeld Schuim
Copywriter Marcel Vosse (l) en communicatiestrateeg Wouter Vos met hun wodka. Gemaakt van tulpen. Tulpenwodka. Nee, serieus. Het blijkt wodka met een smaak Beeld Schuim
Copywriter André Dammers, creative director Joris van Elk (ADCN) en fotograaf-docent Bert Teunissen (vlnr), medesamenstellers van het ADCN-jaarboek Beeld Schuim
ADCN-bestuursleden Kim Dingler (Talpa) en Sarah Hagens (Hagens PR), en Emilio de Haan (vlnr, Indie). Geen idee van wie de hand is, ook bij Emilio Beeld Schuim
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden