Plus

Wat zijn de plannen van de nieuwe ADE-directeur?

De Braziliaanse Mariana Sanchotene (46) kwam hier twintig jaar geleden aan met alleen een koffertje en wat spaargeld. Nu is zij de nieuwe directeur van ADE. 'Die zakenkant ligt mij wel.

Mariana Sanchotene is de nieuwe directeur van ADE Beeld Imke Panhuijzen

"Het is mijn droombaan." Mariana Sanchotene steekt het niet onder stoelen of banken. De Braziliaanse is dolblij dat ze Richard Zijlma opvolgt als directeur van het Amsterdam Dance Event. De komende editie - 17 tot en met 21 oktober - loopt ze vooral mee, daarna gaat ze echt aan de bak. "Ik kan nog veel leren van Richard. Hij is toch een beetje de geestelijk vader van ADE, daar is er maar eentje van."

Of ze nog veel moet leren, is maar de vraag. Hoewel ­Sanchotene voor het grote publiek een onbekende naam is, loopt ze al een kleine tien jaar mee in de dance-industrie - het gros van die jaren bij ID&T, het toonaangevende bedrijf van Duncan Stutterheim en kornuiten. Op haar ­benoeming zijn in de scene veel positieve geluiden te ­horen.

Ze wordt geroemd om haar professionalisme, ­werkethiek, zakelijk inzicht en oog voor detail. Of dat klopt? Sanchotene hoort het met een blozende glimlach aan. "Ik ben wel een beetje een workaholic. Daarnaast heb ik strategisch inzicht. Ik kan goed uitzoomen en analyseren. Dit, dit en dit moet er gebeuren."

Gebroken hart
Sanchotene groeide op in Curitiba, een stad van twee miljoen mensen ten zuiden van São Paulo. "De stad staat bekend om de allerslechtste carnaval van Brazilië; mensen die niet van carnaval houden, gaan daarnaartoe om het te ontvluchten."

Ze studeerde aan de ­hotelschool en deed daarna een studie bedrijfskunde. Na haar studie besloot ze een jaar te gaan reizen om de wereld te leren kennen; Europa, Israël, India, Nepal. In dat jaar werd ze verliefd op een Nederlandse jongen. "Zo kwam ik in 1998 aan in Nederland met niet veel meer dan een ­koffertje en tweeduizend dollar spaargeld."

Toen na zes maanden de liefde voorbij was, bleef Sanchotene in Amsterdam. "Ik had een gebroken hart, maar inmiddels ook een baan bij Cirque du Soleil, een verblijfsvergunning en een huisje in de Jordaan." Later volgde een baan bij Holiday on Ice, waar zij zich richtte op business development: concepten naar het buitenland vertalen, ­licentiedeals sluiten en marktonderzoek doen. "Daarmee heb ik een breed netwerk opgebouwd."

Skol Sensation
In 2008 stapte ze over naar ID&T. "Het bleken de juiste mensen op de juiste plaats op het juiste moment voor mij. Ze hadden net een partnership getekend met Samsung, waardoor ze in een jaar tijd in tien landen een feest zouden moeten organiseren. Zij hadden mensen nodig. En ik had door Holiday on Ice een goed contact in Brazilië, met ideeën over sponsoring voor Sensation. Zo kon ik dat voor ze opzetten."

De consequentie was dat Sanchotene met nieuwe vriend en al terug verhuisde naar Brazilië om 'Skol Sensation' te organiseren. Daar heeft ze nooit spijt van gehad. "Het leuke was dat de jongens van ID&T echte ondernemers ­waren. Bij hen was de mentaliteit: we gaan dit doen! En wat ik heel fijn vond, was dat ze mij vertrouwden, ook al was ik nieuw."

Na zes maanden keerde Sanchotene terug naar Amsterdam om zich te richten op nieuwe markten voor ID&T. "Ik zat echt aan de zakenkant. Dat vindt niet iedereen even leuk, maar ik ben er goed in. Ik wil altijd weten hoe alles precies zit. Wie zijn de grote spelers in dat land? Hoe zit het met vergunningen? Etcetera. Daardoor weet ik van heel veel landen hoe de elektronische muziekindustrie daar in elkaar steekt."

Ze bezit nu een berg kennis over de internationale dance-industrie, maar Sanchotene is geen fan van het eerste uur. "Ik ging vroeger weleens naar een club, maar ik ben geen fanatieke danceliefhebber. Wel heb ik heel veel geleerd en ontdekt. Thuis luister ik het ook wel, maar ik heb geen favoriete dj's, al vind ik bijvoorbeeld Joris Voorn goed. Miss Melera, Solomun en Seth Troxler ook. Die stroming (melodieuze techno) trekt mij wel, maar ik kan ook ­genieten van de energie op een hardstylefeest."

Veel meer vrouwen
ADE geeft Sanchotene de kans om de dance-industrie te sturen in de richting van plekken en onderwerpen waar nog mogelijkheden zijn, vertelt ze. "Er zijn nog zoveel landen waar de industrie zich verder kan ontwikkelen, maar ik wil mijn blik ook op Nederland richten: hoe gaan we ervoor zorgen dat Nederland aan de top blijft?"

"Kijk naar de DJ Mag top 100 van 2017 - op 31 plekken staan Nederlanders, van wie 5 in de top 10. Dat is niet voor niks, maar het is wel vooral te danken aan de EDM (Electronic Dance Music, de commerciële, poppy dancestroming) en hardstyle. In die stromingen heeft Nederland de top-dj's, maar ook de beste agencies, platenlabels, uitgeverijen, ­promotors, producenten en pr-bureaus."

"In de elektronische muziekindustrie zelf richt men zich steeds meer op techno en techhouse. Hier moeten wij nog aan een complete 'voedselketen' gaan werken. En ook in die lijst moeten er straks 31 van de 100 dj's Nederlands zijn. Ik zou ook graag zien dat er dan veel meer vrouwen tussen staan. Bij techno en hardstyle zie je al meer vrouwelijke dj's. Bij EDM valt er nog veel winst te behalen."

Voorop lopen
Sanchotene sprak onlangs met eigenaren van verschillende dj-scholen. "Het aantal vrouwen dat zij in de klas hebben, bleek rond de vijf procent te liggen. Daar wil ik graag meer aandacht voor vragen. Sowieso is diversiteit belangrijk - dat maakt de muziek alleen maar rijker, evenals creativiteit en de ontwikkeling van nieuw talent."

Daar houdt het voor Sanchotene niet op. "Ik wil van de ondernemers in de industrie horen waar ze hulp bij nodig hebben qua internationale ontwikkeling. Nederlandse bedrijven moeten voorop blijven lopen. Door de brexit liggen er ook kansen om meer bedrijven naar Nederland te halen. Londen geldt nu nog als de Europese hoofdstad van muziek, maar straks misschien niet meer."

"Nederland mag trots zijn op de creatieve kant in de industrie. Kijk alleen al naar de ontwikkelingen in video- en lichtgebruik, stagedesign en fotografie, dat wordt steeds spectaculairder. Joh, als je terugkijkt naar de dance van dertig jaar geleden en dat vergelijkt met hoe het nu is: we hebben nog steeds geen écht goed beeld van hoe sterk en gigantisch de dancesector is."

Volg alles over ADE op www.parool.nl/ade

'Diversiteit is belangrijk - dat maakt de muziek alleen maar rijker' Beeld Imke Panhuijzen

ADE

Amsterdam Dance Event, een stichting van Buma Cultuur dat onderdeel is van auteursrechtenorganisatie Buma Stemra, bestaat sinds 1995 en trekt zo'n 400.000 bezoekers in vijf dagen. Sinds ­oktober is de stichting onafhankelijk en heeft die een eigen raad van toezicht.

"Het is een financieel gezond bedrijf met maar zes werknemers. En ik ga ervoor zorgen dat dat zo blijft," zegt Sanchotene. "Maar ik ben wel een commercieel mens. Mijn eerste gedachte is ook: ik heb een sympathiek bedrijf als presenting partner nodig voor ­volgend jaar."

Het belangrijkste doel van ADE is de ontwikkeling van de elektronische muziek op internationaal vlak. "En als ik naar de cijfers kijk, is dat goed gelukt. ADE is een zeer ­bescheiden organisatie die het grootste clubfestival ter wereld ­organiseert met de meest gerespecteerde conferentie over elektronische muziek: een prestatie om je hoed voor af te nemen. Zoals Monte Carlo ­bekendstaat om zijn nationale ­circusfestival, heeft Amsterdam - en Nederland - ADE. Iedereen kent het en kijkt ernaar."

De mooiste stad
Mariana Sanchotene woont - inmiddels met man en dochter (8) - zo'n twintig jaar in Amsterdam. "Ik vind Amsterdam een van de mooiste steden ter wereld. Deze stad heeft een onbegrensd aanbod van cultuur en uitgaan, maar het blijft kleinschalig. Er hangt een creatieve, gezellige, unieke sfeer; ik hoop dat Amsterdam nooit zuur wordt."

Ook Sanchotene is de discussie over de drukte in de stad niet ontgaan. "Maar dat zijn zaken voor het stadsbestuur. Wij als organisator van evenementen en conferenties moeten dat beleid gewoon volgen, maar ik ben bereid om mee te denken met de ­gemeente."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden