Plus Uitleg

Wat zijn de gevolgen van de ja/ja-sticker?

Amsterdammers die na 1 januari nog reclamefolders willen, moeten een ja/ja-sticker op de brievenbus plakken. Ondanks felle protesten van de folderbranche mag de stad de sticker invoeren van de rechter.

De ja-sticker van MailDB

1. Wat gaat er veranderen?
Nu moeten huishoudens een sticker op de brievenbus plakken als ze géén reclame in de bus willen. Na 1 januari wordt het voor Amsterdammers precies andersom. Iedereen die folders wil blijven ontvangen, moet daar uitdrukkelijk mee instemmen.

De brancheorganisaties van bedrijven die folders drukken en verspreiden zijn fel tegen de ja/ja-sticker, maar de rechter veegde hun bezwaren gisteren van tafel.

2. Geldt dit ook voor huis-aan-huisbladen of ­ander ongeadresseerd drukwerk?
Nee. Huis-aan-huisbladen en drukwerk van niet-commerciële organisaties mogen nog steeds bezorgd worden in brievenbussen zonder sticker; denk bijvoorbeeld aan buurt­kranten en pamfletten van politieke partijen.

Hiervoor wordt een uitzondering gemaakt omdat ze volgens de gemeente lokaal nieuws verspreiden en bijdragen aan de sociale cohesie. Ook verschijnen ze niet heel vaak.

3. Wat zijn de gevolgen van de ja/ja-sticker?
Volgens de gemeente: dat minder papier wordt gebruikt voor reclamefolders die toch niet worden gelezen. "Een woud aan verspild en ongelezen papier," zegt wethouder Abdeluheb Choho (Duurzaamheid).

Geschat wordt dat zo'n 20 procent van de Amsterdammers die nu folders in de bus krijgen, zeker geen ja/ja-sticker gaat plakken. In dat geval wordt per jaar in heel Amsterdam 1,8 miljoen kilo papier minder bezorgd. Dat staat gelijk aan 6000 bomen.

20%
Geschat wordt dat zo’n 20 procent van de Amsterdammers die nu folders in de bus krijgen zeker geen ja/ja-sticker gaat plakken.

6000
In dat geval wordt per jaar in heel Amsterdam 1,8 miljoen kilo papier minder bezorgd. Dat staat gelijk aan 6000 bomen.

De ja/ja-sticker van de gemeente Beeld Laura van der Bijl

Partij voor de Dierenraadslid Johnas van Lammeren, initiatiefnemer van de ja/ja-sticker, rekent op nog meer papierbesparing. Nog eens 28 procent van de Amsterdammers die geen nee/nee-sticker hebben, weet nog niet of ze folders willen blijven ontvangen. Net als Choho voorspelt Van Lammeren dat veel gemeenten het Amsterdamse voorbeeld gaan volgen.

4. Hoe reageren de bedrijven die de folders ­verspreiden?
Ze gaan waarschijnlijk in beroep. Naar hun smaak is de rechter al te makkelijk over hun bezwaren heen gestapt. In de rechtszaak voerden ze aan dat de nieuwe sticker Amsterdamse winkeliers zal schaden.

Ook vinden ze dat de bestaande nee/nee- en nee/ja-stickers goed werken, een landelijk systeem dat 'stadstaat Amsterdam' niet zomaar mag doorkruisen, zegt hun advocaat Tom Barkhuysen.

Verder betwisten ze de milieuwinst. Ze zien de huis-aan-huisbladen nu al dikker worden, omdat er nu eenmaal behoefte blijft bestaan aan reclame op papier.

Wel zijn de folderbedrijven meteen de campagne Zetjebrievenbusopgroen begonnen om zoveel mogelijk Amsterdammers voor de sticker te winnen. Die gaan ze de komende weken bij hun folders voegen en verspreiden via winkels.

Ook gaan ze langs de deuren om de stickers te promoten. Tegelijk met het brengen van hun nieuwjaarsgroet gaan bezorgers in december ook aanbieden de sticker op te plakken.

5. Hoe gaan winkels Amsterdammers nu vertellen wat in de aanbieding is?
Bij de grote winkelketens is de Amsterdamse ja/ja-sticker niet onopgemerkt gebleven. Daar moeten ze wat mee, al weten ze nu nog niet precies wat. Dirk van den Broek en Blokker oriënteren zich bijvoorbeeld nog. A.S. Watson, het moederbedrijf van Kruidvat en Trekpleister, noemt de uitspraak 'heel spijtig'.

"Met onze folders komen we tot in de huiskamer. Nu zullen we actiever worden op andere, digitale kanalen, zoals onlinefolders, Facebook en Instagram. In onze Amsterdamse winkels komen displays waar klanten de sticker kunnen meenemen."

Namens de winkelbranche reageert de Raad Nederlandse Detailhandel teleurgesteld op de uitspraak.

Winkels zullen overgaan tot meer digitale reclame, een omslag die al langer bezig is, zegt secretaris Wouter Weide. Maar drukwerk blijft een succes. "Een kwart van de omzet van winkeliers is aanwijsbaar verbonden met de verspreiding van folders. Dit zal gevolgen krijgen voor de winkeliers in Amsterdam."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.