Plus

Wat veroorzaakt de nieuwe onrust bij KLM?

De ene personeelsruzie is nog niet voorbij bij KLM of de andere begint. Dinsdag stond de maatschappij voor de rechter tegenover haar piloten.

Dinsdag tijdens het kort geding dat de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers heeft aangespannen tegen de KLM over het opzeggen van het pensioenprotocol Beeld ANP

1. Wat zit ze dwars?

De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV), die 2800 ­piloten van KLM en Cityhopper vertegenwoordigt, is woest dat de maatschappij eenzijdig een elf jaar oud pen­sioen­akkoord op wil zeggen. Daarin staat dat de maatschappij de pensioenen 'indexeert': aanpast aan de actuele prijzen in ons land.

­Het bedrijf heeft vorig jaar de ingreep volgens de vereniging bewust uit de gesprekken over de nu lopende 'inlever-cao' gehouden, om de vliegers zo ver te krijgen in te stemmen met 100 miljoen euro loonbesparingen per jaar. De kortgedingrechter moet nu oordelen of dat zomaar kan.

2. Waarom doet KLM dat?

Volgens KLM is de opzegging een uitvloeisel van de wettelijke regels die De Nederlandsche Bank sinds begin 2015 hanteert. Deze nieuwe regels schrijven voor dat een bedrijf pas volledig mag indexeren als het pensioenfonds een dekkingsgraad kent van 121,8 procent op de pensioenverplichtingen.

Lang lag die grens op 105 procent, maar door de crisis en de huidige lage rente blijkt die buffer voor veel pensioenfondsen te klein.

Het vliegersfonds zit ruim in zijn jasje met een dekkingsgraad van 118 procent, maar onder de DNB-grens. Volgens dat pensioenprotocol moet de maatschappij ervoor zorgen dat de wettelijke dekkingsgraad wordt gehaald door geld bij te storten.

Hoe veel gaat dat kosten?

Volgens KLM is bijstorten op basis van de oude afspraak onmogelijk. Het zou gaan om 'honderden miljoenen' euro's (eind juli repte KLM in een brief aan de piloten van 600 miljoen). En dat kan het bedrijf zich volgens topman Pieter Elbers niet veroorloven.

KLM zit midden in een bezuinigingsoperatie die juist bedoeld is om geld te besparen, zodat kan worden geïnvesteerd in groei. Ook moet de torenhoge schuld van moeder Air France-KLM worden teruggebracht.

Het pensioenfonds Vliegend Personeel - dat ook naar de rechter stapt als KLM volhoudt - gaf eerder aan dat het om circa 115 miljoen euro gaat. Gezien de laatste cijfers van het fonds zou het om circa 270 miljoen euro kunnen gaan.

Welk bedrag er ook geldt, voor de vliegers is het duidelijk: KLM zorgt er maar voor dat die bijna 122 procent word gehaald. De maatschappij heeft immers in het verleden ook geprofiteerd van overschotten in het fonds, volgens de vliegers voor wel 400 miljoen.

'In het ergste geval zal het herstelplan en de afbouw van schulden wat worden teruggeworpen,' schrijft het VNV-bestuur. 'Maar de kaspositie bij KLM is riant, bijstorting heeft 'slechts' een eenmalig effect en een zeer beperkte invloed op de winst­gevendheid.'

Luchtfoto van de E-pier op luchthaven Schiphol met KLM vliegtuigen Beeld ANP

4. Als dat zo is, waarom jaagt KLM dan de vliegers tegen zich in het harnas?

Dit vliegerspensioen is niet de enige hete aardappel: het cabinepersoneel hangt een vergelijkbare ingreep boven het hoofd. Daarom is één van hun vakverenigingen, VNC, ook naar de rechter gestapt.

Die zaak dient begin oktober. Alleen bij het grondpersoneel is de pensioenbom al ontmanteld. Daar wordt geïndexeerd zolang dat zonder bijstorten mogelijk is.

5. Waarom wordt er niet eerst gepraat?

KLM wil wel. De maatschappij is bereid bij te blijven storten, maar dan volgens de oude afspraak: tot 105 procent en op die basis indexeren.

Hoe dan ook zal de maatschappij moeten afrekenen. Andere bedrijfspensioenfondsen hebben vergelijkbare afspraken afgekocht, soms wel voor honderden miljoenen euro's.

Ook VNV zegt bereid te zijn met KLM te onderhandelen over nieuwe pensioenafspraken, maar dat kan nu niet, volgens de vereniging. Over een opgezegde afspraak kan immers niet worden onderhandeld.

Lees meer over de onrust bij KLM: Piloten woest over grond-cao: 'KLM deelt geld uit'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden