Wat Kirsten Verdel leerde in Obama's team

Verdel schreef een boek over haar ervaringen met de Obama-campagne. Foto EPA/Justin Lane Beeld
Verdel schreef een boek over haar ervaringen met de Obama-campagne. Foto EPA/Justin Lane

Het eerste gesprek met de fractie van de PvdA in de Tweede Kamer is al gevoerd. De sociaaldemocraten willen maar wat graag leren van de American dream van Kirsten Verdel. De Rotterdamse bestuurskundige werkte - als enige buitenlander - in het campagneteam van Barack Obama.

Verdel (30) kwam per toeval in het Democratische team terecht. Aanvankelijk bestudeerde ze de campagne van een afstand. Toen ze een afspraak maakte op het partijbureau, kreeg ze prompt een baan aangeboden. Een groentje was ze niet: in Nederland leidde ze de campagne van Peter van Heemst, de PvdA-lijsttrekker van de gemeenteraadsverkiezingen in Rotterdam. Vier jaar na de overwinning van Pim Fortuyns Leefbaar Rotterdam wist de PvdA de stad in 2006 weer te heroveren. Later zorgde ze er met drieduizend ondersteuningsverklaringen op een website voor dat Eerste Kamerkandidaat Klaas de Vries op een verkiesbare plaats kwam.

Verdel schreef een boek over haar ervaringen, Van Rotterdam naar het Witte Huis. Voor vicepremier en PvdA-partijleider Wouter Bos, die gisteren in het Rotterdamse stadhuis het eerste exemplaar in ontvangst nam, was het boek leerzame kost.

Les één: ''Je moet altijd hetzelfde zeggen. Dat vind ik zelf vervelend, ik probeer er iedere keer weer een draai aan te geven. Maar de boodschap blijft beter plakken als je exact dezelfde formulering gebruikt.''

Les twee: ''Je kunt iets doen aan dirty campaigning.'' Al denkt Bos dat Verdel daar een te rooskleurig beeld van schetst. ''De Democraten hebben ook een negatieve campagne gevoerd. Ze spelen in de VS meer op de persoon.'' Zo verspreidden de Democraten negatieve informatie over de Republikeinse vicepresidentskandidaat Sarah Palin. Verdel ziet dat niet als negatief campagnevoeren. ''Alles wat wij deden, was gericht op de inhoud, niet op de persoon.''

Obama kon in zijn campagne steunen op 3,5 miljoen donateurs en acht miljoen vrijwilligers, met een bestand van zes miljoen e-mailadressen. Ter vergelijking: Peter van Heemst wist in Rotterdam 250 vrijwilligers op de been te brengen. Toch een behoorlijk aantal, vindt hij. Van Heemst hoopt dat 'een beetje Obama' overwaait naar ons land. ''De kracht van deze campagne is dat hij laat zien dat een politicus heel veel mensen op de been kan brengen,'' aldus de Rotterdamse PvdA-fractievoorzitter. ''Het fundament was zó goed.''

In Nederland is nog veel te winnen, vindt Verdel. Internet en sms kunnen worden ingezet om kiezers aan een kandidaat te binden en om betrokkenheid te creëren. Obama wist dat als geen ander te doen.

De methoden kunnen niet één op één worden overgenomen: ''Al is het maar vanwege de torenhoge kosten.'' In de presidentscampagne in de VS werd in totaal 5,4 miljard uitgegeven. En de PvdA? Alle donaties zijn welkom, lacht Bos. ''De PvdA is zo arm als de ratten.''

Dat is misschien een reden waarom Bos niet meteen een baan voor Verdel heeft. Wat ze met haar ervaring gaat doen, weet ze nog niet. Van Heemst heeft haar gevraagd hem 'af en toe van advies te voorzien'. Maar Verdel vindt het tijd om achter de schermen vandaan te komen. Ze wil zelf de politiek in. Bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2006 kwam ze op een onverkiesbare plaats terecht. Maar de aanhouder wint. ''Dan probeer ik het toch gewoon nog een keer?'' (HANNEKE KEULTJES)

Kirsten Verdel: Van Rotterdam naar het Witte Huis
Uitgeverij Conserve, 21,95 euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden