PlusPS

Wat is het geheim van de freakshake?

Een milkshake met slagroom, koekjes én een donut. Wat is het geheim van de freakshake? 'Het is tof om met caloriebommen op Instagram te staan en toch slank te zijn.'

'Bij elke trend hoort een tegentrend.'Beeld -

De ijzige kou op zaterdagmiddag doet het groepje twintigers voor de deur van de Corner Bakery in de Johannes Vermeerstraat niet uitwijken naar een andere plek.

"Ze hebben hier een freakshake, een milkshake met een donut erop. Dat zag ik op Instagram," zegt een van hen tegen haar vriendinnen.

Een ander: "Al het eten hier is super-Instagrammable. Maar ik hoop wel dat we snel naar binnen ­mogen, we hadden toch gereserveerd?"

Eenmaal binnen in de pastelkleurige lunchroom is het proppen geblazen. Overal zitten jonge meiden aan marmeren tafeltjes, stuk voor stuk hebben ze hun telefoon in de hand. Menukaarten, lattes en bordjes eten worden zorgvuldig gearrangeerd voor de perfecte flatlay: een foto van bovenaf. Klaar om aan te vallen? Dacht het niet.

Eerst moet ook aan de haren en de outfits worden geplukt om vervolgens te poseren met de latte, roze chocolademelk én - daar is ie - de freakshake.

Enorm fotogeniek
"Ze lopen waanzinnig goed," zegt eigenaar Gerard Terwey (52). "Vooral 's zomers zijn ze niet aan te slepen, dan verkopen we er zeker honderd op een dag, per vestiging." Terwey heeft twee vestigingen in Amsterdam: in Zuid en in Slotervaart. Er is een derde op komst, in West, een vierde in Maastricht en er zijn plannen uit te breiden naar Londen en Bali.

"De shakes zijn enorm fotogeniek. Daar is ons concept op gebouwd. Maar de smaak is ook belangrijk. We ­gebruiken biologisch boerderij-ijs, zonder e-nummers. Je kunt van alles op een foto zetten, maar het moet wel ­acceptabel smaken."

Biologisch ijs of niet, met alle toeters en bellen tikt zo'n groteske shake al snel tientallen grammen suiker en vet en ruim 1000 calorieën aan.

Niet erg in lijn met de plantaardige gezondheidstrend die onder dezelfde doelgroep heerst. Toch gaat het merendeel van de shakes volgens Terwey schoon op.

Alleen een foto
"Ja, de vloggers en bloggers maken alleen een foto. Die wegen 55 kilo en willen dat blijven, dus ­nemen ze een hap en gaan weer weg. Twee derde van de mensen eet het gewoon op, dat is voor mij de graadmeter."

Een op de drie mensen die hun eten laten staan - dat leidt tot aardig wat verspilling. Terwey: "Het is een nieuw fenomeen in de horeca. Er zijn mensen die op een dag twintig van dit soort zaken afgaan voor een foto. Jammer is het wel. Je kunt het niet verbieden en je mag het eten ook niet hergebruiken."

Kleinere porties zijn voor hem geen optie. "Er zit veel arbeid in zo'n shake. Het kost al snel tien minuten om er een te maken. De prijs (9,95 euro, red.) moet zich ook rechtvaardigen. Het moet wel tonen."

Meer likes
Luza Cordes (15) en Nyssa Supusepa (15) vinden het hun zakgeld in elk geval waard. Supusepa: "Het is wel duur, maar we willen graag influencers worden en als je hier ­foto's maakt krijg je meer likes." Cordes: "Grote influencers, zoals Noor de Groot van Queen of Jetlags, komen hier ook. En het eten is echt lekker." Of 'Queen Noor' het eten ook daadwerkelijk opeet weten ze niet, maar zelf doen ze dat wel. Supusepa: "Ik doe aan topsport, dus dat train ik er wel weer af. En we zijn nog jong."

'Er zijn mensen die op een dag twintig van dit soort zaken afgaan voor een foto.'Beeld -

Minder enthousiast is culinair journalist Emma de Thouars (29). "Ik vind het zo dom dat alles Instagrammable moet zijn. Pizza's met twintig hamburgers erop, megagyoza's: het gaat alleen maar om hoe het eruitziet. Net als bij de freakshakes. Als het lelijk zou zijn, zou niemand het eten. Want kom op: milkshakes met slagroom en donuts en koek en snoep, dat is gewoon niet lekker."

Steffie Burgemeestre (30), die met haar man hotdogrestaurant Bulls and Dogs begon, is het daar niet mee eens.

"Ik ben foodstylist, mijn man staat in de keuken. Ik zorg dat het er mooi uitziet, hij dat het lekker smaakt. In het ­begin zagen we wel dat mensen meer kwamen voor de trend, de Instagrammability, maar nu komen ze omdat ze het ook écht lekker vinden. Aan de maat is niets veranderd; wel zijn we van drie naar zestien smaken ­gegaan. Het is een van onze best verkochte producten."

Een rij voor de deur
Voor de deur staat een lange rij. Burgemeestre: "Een half jaar geleden heeft Buzzfeed een video gemaakt waarin zowel onze hotdogs als onze freakshakes werden getipt. Die is drie weken terug gedeeld door Tasty, 's werelds grootste foodblog. Sindsdien staat er een rij voor de deur."

Burgemeestre: "Toen we net begonnen kregen we vaak te horen: 'Zou je dat wel doen: hotdogs en shakes? De trend is nu juist plantaardig en gezond.' Maar bij elke trend hoort een tegentrend. Ik denk dat het nu juist cool is om én slank te zijn én gewoon dit soort dingen te eten."

Milou Turpijn (31), veganist en hoofdredacteur van ­Women's Health, herkent dat. "Je ziet dat mensen veel ­bezig zijn met gezondheid, maar het is niet per se heel cool om er bewust voor te kiezen zo'n shake niet te eten. Je wordt al snel gezien als saai en ongezellig. Het tofste is om op Instagram met caloriebommen op de foto te staan en toch slank te zijn. Het zorgt voor een soort mysterie rond je: 'Hoe kan het dat zij dit allemaal eet en toch zo slank blijft?' Mensen zijn nog altijd op zoek naar een wonderpil."

Volgens Burgemeestre is het een kwestie van balans. "Ik ben slank en ik drink zelf ook weleens een freakshake. Dat kan gewoon, als je het met mate doet. Je moet hier niet ­elke dag hotdogs en freakshakes komen eten. Of nou ja, waarom ook niet? Ik vind het wel gezellig."

'Ik denk dat het nu juist cool is om én slank te zijn én gewoon dit soort dingen te eten.'Beeld -
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden