Wat is erger in het theater: een lege zaal, of korting geven?

Voor een paar euro naar Händels Messiah tijdens de kerstdagen? Via kortingswebsites als Vakantieveilingen.nl vind je zo een kaartje. De theaterwereld zit ermee in de maag.

De musical Sky trok zo weinig belangstelling dat een kortingsactie niet is geprobeerd om het tij te keren. Beeld Deen van der Meer
De musical Sky trok zo weinig belangstelling dat een kortingsactie niet is geprobeerd om het tij te keren.Beeld Deen van der Meer

"Dit is hoe vercommercialisering van de kunsten werkt," zegt Susanne Stoker. Zij doet de marketing voor onder andere Pieter Jan Leusink, die op tweede kerstdag de Messiah van Händel in het Concertgebouw dirigeert. Een kaartje voor dat concert kost 85 euro, maar via Vakantieveilingen.nl kun je vanaf 1 euro op een toegangsbewijs bieden. "Voor de volle prijs alles uitverkopen, lukt gewoon niet altijd."

Theater- en concertkaartjes worden regelmatig via kortingswebsites aangeboden om de zalen vol te krijgen. Het bijbehorende dilemma voor theaters: halflege zalen zijn ongewenst en korting helpt, maar het is niet de bedoeling dat publiek wacht tot er goedkope kaarten zijn.

"Theater wordt niet meer gezien als een A-product," zei producent Robin de Levita (Soldaat van Oranje) deze herfst in Het Parool. "Kaartjes worden via kortingssites voor de helft van de prijs aangeboden. Mensen moeten weer respect krijgen voor het maken van grote producties."

Creativiteit
Zelf vermijdt hij kortingsacties zo veel mogelijk, vertelt De Levita nu. Voor Anne in Theater Amsterdam heeft hij het wel eens gedaan, maar voor de musical Sky, die afgelopen zomer wegens tegenvallende kaartverkoop voortijdig stopte, is het niet gebeurd.

"We hadden bij Sky op die manier elke avond vol kunnen zitten, maar dat kunnen we ons gewoon niet veroorloven. Je kunt niet voor 25 euro per kaartje een voorstelling draaiende houden."

Kaartverkoop is een vak op zich, vooral in de commerciële sector. Zonder subsidie is het van levensbelang om zo veel mogelijk stoelen te verkopen. Dat vraagt om creativiteit.

Zo zijn Stage Entertainment en DeLaMar Producties dit jaar voor hun musicals verzekerd van tachtigduizend bezoekers die geen kaartje hebben gekocht, maar dit hebben gewonnen via de Postcodeloterij. De vier producties die de loterij als prijzen heeft zijn The Lion King, Ciske de Rat en The Bodyguard (Stage Entertainment) en In de Ban van Broadway (DeLaMar Producties). Zouden al die kaarten alleen voor Ciske de Rat zijn, dan speelde de cast drie maanden voor een publiek waarin niemand een kaartje heeft gekocht.

Een woordvoerster van Stage Entertainment wijst erop dat het prijzenpubliek er niet gratis zit. "De Postcodeloterij koopt de kaarten bij ons. We werken al jarenlang samen." Wat de loterij betaalt, wil zij niet zeggen.

Marc Muller (TEC Entertainment) werkt als producent van Jesus Christ Superstar ook regelmatig met wat hij noemt 'gediscounte voorstellingen'. In de regel gaat hij uit van zeventig procent reguliere verkoop en dertig procent kortingskaarten. "Die laatste gelden meestal voor het balkon," zegt hij. "Plaatsen die we minder makkelijk verkopen."

Kannibalisme
Muller vindt kortingsacties geen probleem, mits goed gebruikt. "Je moet dat vooraf al bedenken en dan bijvoorbeeld bezuinigen op techniek of decor. Anders haal je het er financieel niet uit. Veel partijen gebruiken kortingen bij dure producties. Dan kannibaliseer je op je product en je voedt de doelgroep verkeerd op. Je moet waken voor het psychologische effect dat mensen geloven dat je een heel mooie voorstelling voor tien euro kunt zien."

Susanne Stoker van de Händelconcerten stelt dat het vooral zaak is om kortingskaarten en reguliere kaarten gescheiden te houden. "Zo zijn bij ons plaatsen die we via Vakantieveilingen verkopen altijd tweede rang. Het is dus nooit zo dat iemand die 85 euro heeft betaald naast iemand van Vakantieveilingen zit. Dat onderscheid moet je maken."

Volgens haar is er overigens ook een zonnige kant aan korting. Mensen die het niet kunnen betalen, komen via kortingsacties wél. "Wij treden op met het Bach Koor en Orkest en je hebt natuurlijk altijd mensen die zeggen: 'korting op Bach, hij draait zich om in zijn graf', maar wij hebben wel 40.000 mensen die in een jaar naar Bach luisteren. Hoe mooi is dat?"

€85

De musical Sky trok zo weinig belangstelling dat een kortingsactie niet is geprobeerd om het tij te keren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden